×

Recensie

Jazz

17 februari 2018

Kim Myhr

You/Me

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Hubro

You/Me Kim Myhr Jazz 4 Kim Myhr – You/Me Written in Music https://writteninmusic.com

De Noorse gitarist en componist Kim Myhr is na zijn samenwerking met onder meer het Trondheim Jazz Orchestra steeds vaker solo aan de slag. Zo ook op dit You/Me, een album waarop de identiteit en sociale relaties prominent naar voren komen.

Dit album bestaat uit twee stukken van grofweg dezelfde lengte, eenvoudig A en B geheten. Dat geeft gelijk al aan dat we hier niet direct met een erg alledaags album te maken hebben. Je kan daarin een verwijzing lezen naar de vinylcultuur en Keith Jarrett’s The Survivor Suite die enkel bestaat uit Beginning en Conclusion. Of naar Four Tets’ recente tweeluik Morning/Evening, om een recenter voorbeeld aan te halen waar die dichotome indeling gehanteerd wordt.

Aan het werk is Myhr op verschillende gitaren en elektronics, net als drummer/percussionist Tony Buck (The Necks), Ingar Zach (Huntsville, Dans Les Arbres, Niels Van Heertum) op snares, percussie en elektronics en tenslotte Hans Hulbaekmo op handpercussie. Daarmee weet je ineens al heel veel. Me/You is dan ook een relatief korte, compacte plaat waarin het vooral gaat om grillige ambient met cinematografische ambities.

Het nieuwste werkstuk van Kim Myhr geeft helemaal aanleiding tot wegdromen. Net als met die albumhoes van Tebbe Schöningh krijg je het gevoel helemaal op jezelf teruggeplooid te worden. En zo lijkt de kernvraag : wie ben ik ergens temidden van een uitgestrekte zee? Aan de horizon de vage, schimmige contouren van een nieuwe wereld. Naar een andere plek, naar een andere ruimte waarin de mogelijkheden op gitaar en elektronics nog lang niet volledig verkend zijn. We horen een straffe unit, ook al is het Myhr’s naam die de albumhoes siert. Overigens koos Myhr eerst de hoesfoto van Tebbe Schöningh alvorens aan enige muziek te denken.

De hier gepresenteerde score bestaat uit enorm gelaagde geluidscollages waarin percussieve pulsen, zwaar gemanipuleerde gitaargeluiden en een batterij geluidseffecten uitgetest worden. Een album waarin de microvariaties het spannend genoeg houden, ook bij herhaalde luisterbeurten waarbij telkens andere details en nuances opvallen. Me/You, het inmiddels derde soloalbum van Myhr, laat een vrije, creatief vloeiende stroom aan ideeën horen, hetgeen resulteert in een knappe, soms ongrijpbare soundtrack.



  1. A (17:57)
  2. B (20:10)