×

Recensie

08 december 2014

Within Temptation – Let Us Burn

Uitgebracht door: BMG Entertainment

Let Us Burn is de nieuwe live DVD/Blu-Ray van Within Temptation. De officiele titel is Let Us Burn – Elements & Hydra Live In Concert en bevat naast DVD of Blu-Ray ook twee live CD’s. De beelddragers bevatten twee concertregistraties: de symfonische show Elements uit 2012 en het Nederlandse concert van de Hydra tour uit 2014. Het Elements optreden vond plaats in het Sportpaleis in Antwerpen ter viering van het 15-jarig jubileum van de band. Het Hydra optreden is opgenomen in de Amsterdamse Heineken Music Hall.

Als ik fans een advies mag geven, begin dan met het Hydra optreden. Dit is een enthousiaste metalshow met een helder geluid, waarin alle instrumenten op de voorgrond gemixt zijn. Het is een direct geluid wat weinig gelaagdheid vertoont. Hierdoor en door de snelle montagetechniek is het een intense en energieke show. Within Temptation is Sharon den Adel. Deze frontvrouw heeft met haar band een enorme hype opgestart en in de staart van deze komeet bevindt zich een grote schare volgelingen. De band is steeds populairder geworden en de muziek klinkt steeds meer toegankelijker voor een breed publiek. Oorzaak en gevolg vallen hier moeilijk van elkaar te onderscheiden, vooral omdat de band al vroeg belangrijke hits scoorde. De bezwerende bewegingen en haar zuivere stemgeluid maken Sharon den Adel tot een ras-entertainer. Ze windt het publiek om haar vinger; mannen en vrouwen aanbidden haar om verschillende of soms dezelfde redenen. De zangeres heeft een enorm uithoudigsvermogen, want zelfs tegen het einde van het optreden weet ze nog een veeleisend nummer als Ice Queen tot een prachtig einde te brengen.

Elements is een optreden van een ander kaliber. De montagetechniek is veel rustiger, het geluid is veel breder en dieper gelaagd. Dat is natuurlijk ook een eis als je speelt met een symfonisch orkest. De show is dan wellicht minder energiek, de muziek is er enkel mooier op geworden. Hier komt ook de compositorische klasse van de muziek van Within Temptation duidelijk naar voren. Met prachtige arrangementen verworden de nummers tot ware klassieke kunstwerken. De band speelt met even veel enthousiasme, maar waardeert overduidelijk het unieke moment van dit optreden. Deze opnames zijn voor de fan van onschatbare waarde.

Natuurlijk is de realiteit anders. Wie aanwezig was bij het concert in Amsterdam zal van een meer statische show genoten hebben. De indruk van de DVD/Blu-Ray is opgefluft door de montagetechniek en de hoeveelheid camera’s. Toch zullen veel fans door het bekijken van deze beelddragers een fijne herinnering in leven kunnen houden. De beeldkwaliteit is uitermate goed en het geluid is zelfs prima te noemen. Ik weet dat het daar tegenwoordig niet meer aan hoeft te liggen, maar het is toch mooi meegenomen. Fans zullen genieten van een enthousiaste band die er in de HMH een feestje van maakt en in Antwerpen zorgt voor een memorable beeld- en geluidsdocument. Let Us Burn is een must voor de fans en een verrassende introductie voor familie, vrienden en kennissen die mee durven kijken.