×

09 december 2020

Tripping with Nils Frahm (concertfilm)

Uitgebracht door: Erased Tapes

Iedereen die Nils Frahm wel eens aan het werk heeft gezien op het podium weet dat dit een volledig andere ervaring is dan ‘s mans platen luisteren. Die albums thuis op de draaitafel trekken je een andere wereld in, een ervaring die steeds weer hartveroverend werkt. Live vervoert Frahm je met onverwachte toevoegingen aan songs, overrompelende sfeerschetsen en indringende extra klanken. Geen enkel concert van Frahm is hetzelfde omdat hij elke keer weer met een hoofd vol avontuur het podium opstapt. Op het podium krijgen de composities van Frahm zijn intrigerende ware vorm.

Frahm bracht in 2013 met het immens mooie Spaces al een eerste livealbum uit, het was een verzameling liveopnamen opgenomen rond de periode van doorbraakalbum Felt (2011) en Screws (2012). Met het uitbrengen van meesterwerk All Melody (januari 2018) ging Frahm, onderhand een grote ster geworden, wederom de wereld over.

Met een aftrap in de Funkhaus in zijn woonplaats Berlijn als All Melody albumrelease concert gaf hij meer dan 180 concerten in anderhalf jaar tijd. Een terugkeer in de Funkhaus was eigenlijk daarna onvermijdelijk. Hij boekte vier avonden in december 2018 die binnen een half uur uitverkochten. Hij vroeg vriend Benoit Toulemonde deze te filmen en stelde uit de meest geliefde opnamen Tripping with Nils Frahm uit die nu op betaalkanaal MUBI te zien zijn.

Om maar gelijk duidelijk te zijn: Tripping With Nils Frahm biedt alles wat Frahm zo’n fenomeen maakt. Er is gewoonweg geen andere muzikant die de muzikale wereld tussen nieuw klassiek en electronic emotioneel zo natuurlijk weet te verwoorden als Frahm. Fantastisch opgenomen ook, met een heel natuurlijk en warm livegeluid en een aandachtig stil dan weer zeer enthousiast publiek.

Tripping With Nils Frahm is de live-ervaring die je van Frahm hoopt te krijgen na zijn overrompelende All Melody liveconcerten gezien te hebben. Het zijn bedwelmend mooie opnamen die buitengewoon goed in beeld gebracht zijn, Frahm volgend in al zijn bewegingen tegelijk de zaalsfeer perfect belichtend.

Met een setlist die afwijkt van die van het gelijknamige album dat tegelijkertijd uitkwam en gelijk maar met het geweldige Fundamental Values begint. Een compositie die op het All Melody album 3.50 tikt maar hier geniaal wordt opgetrokken tot ruim 14 minuten waar elke fase weer beter is als het voorafgaande. Een fantastische opening.

Met een schitterend My Friend The Forest en een wederom heerlijk langgerekte versies van All Melody en #2 wordt de spanning al net zo waanzinnig mooi uitgebouwd. Met Hammers en Says, die allebei ook al op het vorige livealbum Spaces te horen waren, wordt de sfeer fraai doorgetrokken.

Mooi ook hoe hij vervolgens Ode (van Solo (2015)) en Our Own Roof (van de soundtrack van Victoria (2015)) aan elkaar linkt en er een wederom langgerekte en indrukwekkende versie van maakt. Toilet Brushes is daarna een intermezzo met inderdaad twee toiletborstels waarmee hij de buik van de vleugel te lijf gaat. Om daarna met een erg mooi More (van Felt (2011)) af te sluiten.

Frahm aan het werk zien is een adembenemende trip. Hoe de man steeds exact de juiste geluiden uit zijn instrumenten en apparaten weet te halen en met alle overgave zijn composities nieuwe wendingen weet te geven is indrukwekkend. Dat de muziek die hij maakt hartverscheurend mooi en uitermate opwindend is op plaat mag duidelijk zijn, live komt zijn muziek pas echt tot leven. Het podium is zijn territorium.

Toulemonde is een meester is het in beeld brengen van wat Frahm allemaal op het podium voor elkaar krijgt. Tevens heeft hij Frahm zo goed in beeld gebracht dat je niet alleen soms het zweet van zijn voorhoofd wilt wissen maar tegelijk zijn vreugdevolle gezicht optimaal te zien krijgt als de compositie is beëindigd. Zijn dankbaarheid voor het geweldige publiek, dat zichtbaar genietend soms zelf geëmotioneerd is dan weer haast zwevend dansend, en de mogelijkheid om hier in het Funkhaus (waar tevens zijn eigen studio gevestigd is) is al net zo duidelijk.

Tripping With Nils Frahm is een geweldige concertregistratie. Echt alles wat je van een echt heel goede concertregistratie kan verwachten.

Tripping With Nils Frahm is nu te zien op betaalkanaal Mubi.

1. Fundamental Values