×

23 augustus 2010

Slayer regeert nog steeds

Uitgebracht door: American Recordings

De DVD Still Reigning van Slayer bevat een registratie van hun optreden op 11 juli 2004 in het Augusta Civic Center te Augusta, Maine, USA. Hierbij deed de band een integrale uitvoering van hun CD Reign In Blood uit 1986. Daarnaast bevat de DVD bonus materiaal in de vorm van zes live nummers en een zogenaamde ‘In Their Own Words’, waarbij de bandleden commentaar geven op bepaalde aspecten gerelateerd aan hun band en hun muziek. De DVD scoorde goud in 2005. American Recordings brengt deze DVD, gezamenlijk met de DVD’s War At The Warfield en Live Intrusion, opnieuw uit.

In 1986 zorgde de plaat Reign In Blood voor een shock door de muziekwereld. Hij wordt nog steeds gezien als de meest extreme plaat in de geschiedenis van de thrash metal. Slayer vond hier zijn eigen sound. De nummers zijn, op de eerste en de laatste na, kort en krachtig; keiharde riffs aangevuld met waanzinnige gitaarsolo’s, over-the-top drums en een heel eigen stemgeluid zorgden voor een plaat die zijn weerga niet kent. En nu is dit alles live te bekijken en te beluisteren. Nou, sinds eind 2004 dan, want toen was de DVD al uitgebracht. Het optreden bruist en zindert. De band geeft de volle honderd procent en zorgt voor een knallende show. Dit is Slayer ten voeten uit. Het regent bloed tijdens de finale, wat een enorm luguber effect sorteert.

De beelden zijn prima en het geluid is dik in orde. Er zijn allerlei leuke effectjes gebruikt die het kijken veraangenamen. Niets storends, maar korte freeze-frames, fades, enzovoorts. De beeldwisselingen passen bij de muziek en zijn absoluut niet storend. Sommige muziekvideo’s zijn te snel gemonteerd, maar dat is hier absoluut niet het geval. Ik realiseer me wel dat ik als fan van deze band anders naar de beelden kijk, maar ik geloof niet dat dat veel verschil maakt. De DVD zal in eerste instantie toch voor de liefhebbers van Slayer gemaakt zijn. Deze DVD is het aanschaffen absoluut waard, een must voor iedere Slayer fan!

Tracklisting Still Reigning:

1. Angel Of Death
  2. Piece By Piece