×

Recensie

23 november 2012

Rolling Stones – Charlie Is My Darling (Ireland 1965)

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: ABKCO

Wat waren ze eigenlijk nog lief en onschuldig, die ‘langharige, smerige’ Rolling Stones, toen ze in het najaar van 1965 op tournee gingen door Ierland. Een film die manager Andrew ‘Loog’ Oldham in september 1965 liet maken van The Stones op tournee, destijds 35 minuten lang, werd in 1980 al eens opgerekt tot zowat een uur. Een nog uitgebreidere versie is nu op DVD verschenen.

Te zien is hoe de band van het ene concert naar het andere reist – gewoon met de trein, de conducteur komt nog net niet langs om kaartjes te knippen. Brian Jones schiet met zijn fotocamera plaatjes van het landschap door het coupéraam. Leuk voor later. Brian realiseert zich duidelijk niet dat hij amper vier jaar later levenloos in een zwembad zal drijven.

Het voor Nederlandse begrippen legendarische concert in het Kürhaus in Scheveningen hebben The Stones alweer een jaar achter zich gelaten. Maar in Ierland worden dezelfde fouten gewoon nog een keer gemaakt. Als It’s Allright wordt ingezet, een opwindend nummer van Bo Diddley, slagen de talrijk aanwezige agenten er niet meer in het publiek in bedwang te houden en steeds meer Stones-fans komen het podium op. De één grijpt naar een gitaar, de ander schopt een deel van het drumstel om, de derde grijpt een Stone naar keuze bij zijn jasje. Maar Mick, Keith, Brian, Bill en Charlie spelen opvallend lang door. Tot het echt niet meer gaat en het vijftal naar de ‘vluchtauto’ rent die gelukkig al achter het theater klaarstaat.

Fragmenten van songs uit verschillende optredens worden op de DVD afgewisseld met leuke backstage-opnamen. Te zien is hoe Mick en Keith sleutelen aan het nummer Sittin’ On A Fence, dat pas een jaar later op de plaat zal verschijnen en ondertussen ‘dollen’ met nummers van de nieuwste Beatles-LP. Even verderop is nog zo’n sessie te zien, duidelijk al wat later op de avond, als Mick en Keith losbarsten in nummers als Blueberry Hill en het Elvis-kerstnummer Santa Bring My Baby Back to Me.

Interessant zijn ook de interviews met de bandleden, om onduidelijke redenen niet met Keith. Mick Jagger is de meest spraakzame, hij vertelt dat hij op het podium eigenlijk altijd een act opvoert. Brian Jones gaat op dat onderwerp nog iets filosofischer in als hij zegt dat zelfs iemand die in een club aan het dansen is, bezig is een act op te voeren.

Tegen de achtergrond van zijn verdere levensloop (aan de kant gezet door zijn vriendin, verdwaald in de drank en drugs, buitenspel gezet door de band en tenslotte verdronken) is het opvallend dat juist hem wordt gevraagd hoe hij denkt over trouw in een relatie en het huwelijk.

Jagger meldt dat hij erg blij is met de ontwikkeling van de popteksten van de laatste jaren en dat de periode van de romantische teksten van ‘een jaar of tien geleden’ nu voorbij is. “Je hoorde nooit liedjes over iemand die echt ongelukkig was. Het was allemaal ‘moon and June’.”

Verhelderend: alle leden van de Stones wordt gevraagd wat ze zouden doen als ze geen Stones zouden zijn. Mick antwoordt dat hij dan wel iets ‘in de kunsten’ zou doen. En Bill Wyman: “Dan zou ik een musicus zijn. Nee, nu ben ik geen musicus, ik speel in een band.”

Als extra bij de dvd, behalve de film in diverse lengtes, is een kort gesprek gevoegd met de technicus die verantwoordelijk was voor het opkalefateren van de opnamen. Terwijl in beeld een ‘toen’/ ‘nu’-scherm is te zien, vertelt hij over gebroken stukken film, over strepen en vlekken die moesten worden weggewerkt en verdwenen gedeeltes uit het beeld die via moderne technieken weer tevoorschijn zijn getoverd. Interessant om te horen, al is het vooral het resultaat dat tot grote tevredenheid stemt.

Duidelijk is wel dat de film destijds werd gemaakt om de triomftocht van Satisfaction vast te leggen. Te zien is een zeer opwindende live-versie van dit nummer, met Mick die de tekst bij wijze van spreken de zaal in spuwt en daarbij zijn publiek zeer doordringend aankijkt. Gelukkig, het blijft 1965, maken de vijf Stones aan het eind van het concert, vlak voordat het doek dicht gaat, een diepe buiging naar het ‘hooggeëerd publiek’.

Tracklisting Charlie Is My Darling – Ireland 1965:

1. Play With Fire – The Aranbee Pop Symphony Orchestra
  2. Heart Of Stone – The Rolling Stones