×

08 juni 2010

Porcupine Tree – Anesthetize

Geschreven door: Richard Verbrugge

Uitgebracht door: Kscope, Bertus

Elke vrouw die beweert dat een man niet kan multi-tasken zou deze DVD moeten aanschaffen. Ze zal versteld staan van de mogelijkheden van haar vriend / partner / vriend. Geen enkele vent die van goede rockmuziek houdt zal namelijk deze muziek uitzetten, maar na vijf tot tien minuten verveeld worden door het gebrek aan visuele stimuli. Manlief laat dus de DVD spelen en gaat een boek, krant of tijdschrift lezen en werpt af en toe een blik op het scherm.

Porcupine Tree nam deze DVD op tijdens twee concerten in 013 in Tilburg in oktober 2008 en speelt bij tijd en wijle de sterren van de hemel. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend en de afwisseling van bandshots en close-ups is precies goed. De band heeft een indrukwekkend repertoire om uit te kiezen en levert de ene puike muzikale prestatie na de andere af. Toch is het als kijkspel is het weinig enerverend. Met uitzondering van Steven Wilson zijn het musici die niet of nauwelijks van hun plek komen. De lichtshow is ongestructureerd, de lampen lijken ten prooi aan volstrekte willekeur en de beelden op de videoschermen achter en naast het podium komen fragmentarisch in beeld.

Porcupine Tree lijkt de les van Pink Floyd nog niet helemaal te hebben begrepen; Gilmour en Waters wisten immers dondersgoed dat een overweldigende lichtshow de muziek zou versterken. Tijdens een optreden bieden de videoschermen voldoende afleiding, maar op DVD mis je de ambiance van de concertzaal en wordt het een lange zit. Dat is jammer want de boodschap van Wilson en co. is er een die iedereen in zijn oren zou moeten knopen. Fanatieke Porcupine Tree fans zullen de beelden ongetwijfeld boeiend vinden, minder fanatieke liefhebbers vinden het met een goed boek erbij waarschijnlijk ook prima toeven.

Tracklisting Anesthetize:

1. Intro
  2. Fear Of A Blank Planet