×

08 april 2013

Iron Maiden – Maiden England ’88

Uitgebracht door: EMI

Een show van Iron Maiden is altijd een feest. Hun muziek komt pas live tot zijn recht. Nicko McBrain is de clown achter de drums, maar stuwt de band voort met zijn ritmes. De altijd bewegelijke Steve Harris zingt standaard alle teksten mee. Het gitaarduo Dave Murray en Adrian Smith zorgen voor het nodige soleervuurwerk en vormen een stabiele factor op het podium. Dat moet ook wel want Bruce Dickinson rent als een idioot heen en weer en dirigeert het publiek wanneer hij dat nodig vindt. En tussendoor heeft hij nog tijd en energie om te zingen.

Iron Maiden was op zijn hoogtepunt ten tijde van deze video… oh sorry, deze DVD: Maiden England ’88. De tournee na het zevende album toepasselijk genaamd Seventh Son Of A Seventh Son. Dit album verscheen in 1988 en de band trad in dat jaar in Nederland op in het Willheim (sic) II FC, Tilburg, Netherlands. Dit optreden was onderdeel van de Monsters Of Rock shows. Ik herinner me dat onder andere David Lee Roth en Kiss in het voorprogramma stonden, maar Iron Maiden was de hoofdact. (Altijd leuk om even te vermelden)

Iron Maiden is ondertussen een bedrijf geworden. De heren muzikanten kunnen riant leven van hun gage en hoeven zich voor de toekomst geen zorgen te maken. Maar iedere fan gunt het de band. De bandleden zijn altijd eerlijk gebleven en hebben altijd hun fans hoog in het vaandel gehouden. Natuurlijk hebben hun releases soms een dubieus karakter, maar de verzamelwoede van sommige fans maakt het deze band ook wel erg makkelijk. De mannen geven op het podium alles en zorgen voor een overtuigende metalshow. Daar is deze DVD een bewijs van.

Wat krijg je als je Maiden England ’88 aanschaft? Twee disks! De eerste disc bevat het concert opgenomen op 27 en 28 november in Birmingham NEC. En ditmaal inclusief de drie toegiften. Op disc twee staat The History Of Iron Maiden part 3 – 1986-1988, 12 Wasted Years (documentary about the band’s first 12 years history) en 5 Promo Videos (Wasted Years, Stranger In A Strange Land, Can I Play With Madness, The Evil That Men Do, The Clairvoyant).

Tracklisting Maiden England ’88:

1. Moonchild
  2. The Evil That Men Do