×

22 november 2020

Frank Marino – Live At The Agora

Geschreven door: Richard Verbrugge

Uitgebracht in eigen beheer

De puristen zullen zich bij het zien van deze recensie wel achter de oren krabben. Deze DVD – BluRay set verscheen toch al eind 2019? Is het niet een beetje laat voor een recensie? Dat klopt als een bus. Er zijn echter legio redenen waarom deze recensie nu pas verschijnt en de belangrijkste is dat ondergetekende vooral een muziekluisteraar is en geen muziekkijker. Een concertregistratie op DVD kijken vind ik saai. Zonder de ambiance van een concertzaal ontbreekt de echte beleving. Frank Marino en zijn band spelen uitstekend, maar leveren geen audiovisueel spektakel af a la Rammstein, Kiss, U2 of Madonna. Bovendien duurt deze concertregistratie met bijna zestig nummers maar liefst zes uur! Ik heb regelmatig stukjes gekeken, maar nooit het hele concert.

Een tijdje geleden verhuisde de DVD speler naar de ‘mancave’ en kon ik dankzij de separate audio uitgang de DVD’s beluisteren via de vertrouwde stereo apparatuur. En toen werd duidelijk dat ik goud ik handen had. Wat een fenomenale goede show is dit. Frank Marino speelt werkelijk de sterren van de hemel en neemt ons op een muzikale ontdekkingstocht waarin naast rock ook flarden jazz, fusion en symfonische rock langskomen. Het geluid is wekelijk subliem en de uitvoeringen vaak adembenemend mooi.

Live At The Agora werd al in 2010 opgenomen tijdens een twaalf uur lange concertmarathon die was verdeeld over twee dagen. In het begeleidend boek legt Marino uit waarom het zo lang heeft geduurd voordat de release eindelijk daar was. Audioproblemen, gedoe met rechten van covers en nog veel meer ellende. Jarenlang heeft Marino gewerkt om het resultaat te bewerkstelligen dat hij voor ogen had en koos er uiteindelijk voor om geen show van twaalf uur, maar een van zes uur uit te brengen.

De set begint met materiaal uit het begin van zijn carrière die al begin jaren zeventig begon. Er wordt energiek gestart met A New Rock & Roll en All In Your Mind en via een paar Hendrix covers zoals Are You Experienced en Bold As Love belanden we bij de eerste hoogtepunten namelijk The Answer en Dragonfly. De muziek is ruim veertig jaar oud, maar weet nog steeds te betoveren. De uitvoeringen zijn spatzuiver en ook Frank’s stem zit geen sleet. Vermoedelijk omdat Frank altijd heeft gezongen en niet heeft lopen schreeuwen zoals generatiegenoten Coverdale en Stanley dat wel hebben gedaan.

In de tweede helft van de jaren zeventig was Marino gegroeid als componist en dat was smullen voor de kenners. Hier krijgen we een fantastische uitvoering van het melacholische It’s Begun To Rain voorgeschoteld en ook In My Ways luistert heerlijk weg. Het eind van het DVD 2 is van een buitenaards niveau met de beste uitvoering van Finish Line die we ooit hoorden, het spannende Trying Anyway en persoonlijke favoriet Go Strange met superlange gitaarsolo. Als je dit zo beluistert is het toch een schande dat Frank Marino al sinds 1983 geen concert meer in Nederland heeft gegeven. Deze gigant moet elk jaar verplicht langskomen, slechts een fractie van het Nederlandse rockpubliek heeft deze man live aan het werk gezien.

Op DVD 3 krijgen we een weergaloze versie van Poppy voorgeschoteld en krijgen we na een enkele covers zoals Crossroads en She’s Not There een masterclass gitaarspelen, van uiterst subtiel spelen tot indrukwekkende geluiden en gescheur in Electric Reflections Of War. Is er dan niets te zeuren? Jawel, een enkele keer is de uitvoering te lang zoals in He’s Calling. Toch mag dat de pret niet drukken en wordt dat gecompenseerd met een soepele uitvoering van Rock & Roll Hall of Fame waarin ook een stukje Ain’t Dead Yet zit. Hij sluit in stijl af met The World Anthem, A Prayer For Peace, Try For Freedom en Amazing Grace.

De zes uur durende opname vliegt op thuiswerkdagen zo voorbij. We maken een diepe buiging voor Marino en bidden dat hij nog eens onze kant opkomt om het live op de bühne te laten horen. Bassist Marc Weber, drummer Dave Goode en begeleidend gitarist Mick Layne leggen een solide basis voor Marino om te schitteren en schikken zich keurig in hun bijrol. Het was zeer lang wachten op de release van Live At The Agora Theatre en nog langer op deze recensie, maar het geduld wordt dubbel en dwars beloond. Deze set is merkwaardig genoeg alleen online te bestellen (https://mahoganyrush.net/dvd/) is niet goedkoop, maar doe jezelf een plezier en schaf ‘em aan. De oplettende lezer heeft gemerkt dat uw recensent zich in deze recensie al regelmatig te buiten ging aan superlatieven. Toch doet hij er aan het slot nog een schepje bovenop. Live At The Agora Theatre is in muzikaal opzicht de beste rockrelease van de 21e eeuw tot nu toe!

Tracklisting

Intro Guitar

A New Rock & Roll