×

10 november 2009

Duran Duran – Hammersmith ’82 (CD/DVD)

Uitgebracht door: Capitol

Naast een dubbeldikke uitvoering versie van het succesalbum Rio verschijnt nu ook de CD/DVD Hammersmith ’82. Het betreft een optreden van de band in het Hammersmith theater in London. Het jaar 1982 betekende het doorbraakjaar van de band in Engeland.

Voor veel mensen mag Duran Duran dan gezien worden als een band voor jonge meisjes, de band had wel degelijk ook muzikaal wat te vertellen. Er werd volop geleend van alternatieve bands als Japan maar de band had compositorisch genoeg eigen stijl en klasse om met handenvol sterke songs op de proppen te komen. Op hun eerste 3 albums zijn daarvan de beste te vinden. Het op deze DVD vastgelegde concert laat de band zien in de periode net na hun tweede album Rio. De originele bezetting van de band was hier nog geheel in tact. Juist de combinatie van het stevigere gitaarspel van Andy Taylor en het slimme keyboardspel van Nick Rhodes maakten in die dagen Duran Duran interessant. En natuurlijk de zeer aanstekelijke en verrassend goed zingende Simon LeBon. De band klinkt strak en hecht en alle grote hits komen voorbij.

Extra’s en CD

Als extra zijn op de DVD alle videoclips uit de Rio periode toegevoegd. Van Hungry Like The Wolf tot Save A Prayer en The Cahuffeur.Veelal sfeervolle beelden van Sri Lanka die het beeld van mooie jongens die slimme muziek maakten bevestigden. Ze pasten echter wonderwel in het tijdsbeeld en sloten perfect op hun jonge doelgroep aan. De 2 optredens bij Top Of The Pops, sluiten daar met hun eigenzinnige en zeer tijdgevoelige kleding, weer naadloos bij aan. Op de CD is eenzelfde tracklisting als de DVD te vinden.

Tracklisting Hammersmith ’82 (CD/DVD):

1. Introduction
  2. Rio