×

Recensie

07 mei 2011

Caro Emerald – Live In Concert At The Heineken Music Hall (DVD)

Geschreven door: Robert Schuurman

Uitgebracht door: Grandmono Records, Rough Trade

In 2008 was zangeres Caroline van der Leeuw, artiestennaam Caro Emerald, nog als een kind zo blij dat ze het nummer Back It Up live bij AT-5 in Amsterdam mocht zingen. Daarna kwamen de positieve reacties al snel los en in juli 2009 besloot ze dit nummer via het eigen platenlabel Grandmono Records uit te brengen.

De successen stapelden zich daarna in rap temp op, eerst met haar grote hit A Night Like This en vervolgens won de charmante zangeres diverse grote muziekprijzen waaronder de MTV Award voor de beste Nederlandse en Belgische act, de Schaal van Rigter, een Edison in de categorie ‘Beste Zangeres en de 3 FM Mega Award 2010. Haar debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor stond meer dan 30 weken op nummer 1 in de album top 100 en als slagroom op de prijzentaart ontving ze uit de handen van Giel Beelen op 15 januari van dit jaar de Popprijs 2010.

Op 21, 22 en 23 december 2010 trad ze samen met haar 16-koppige liveband The Grandmono Orchestra op in een stijf uitverkochte Heineken Music Hall. Vanaf de pakkende en typische jaren 50 aankondiging van Greg Shapiro tot aan het opzwepende slotstuk Stuck weet lady Emerald haar publiek te betoveren met fraaie live-versies van haar albumsongs. De band, met als solide basisspelers Wieger Hoogendorp, Daan Herweg en Martin Broeders, aangevuld met o.a. de nieuwe bandleider Stefan Kruger (Zuco 103), de ‘sexy strijkers en de horny horns’, zoals Greg hen gekscherend aankondigt, speelt vurig, strak en met veel overtuiging en plezier. Het enthousiaste publiek kan geen genoeg krijgen van alle Caro-klassiekers, die letterlijk de revue passeren en zingt, springt, danst en heupwiegt dat het een lieve lust is.

Alle nummers van Deleted Scenes From The Cutting Room Floor, waaronder uiteraard Back It Up, That Man en megahit A Night Like This worden gespeeld, aangevuld met de twee nog niet eerder uitgebrachte tracks Close To You en Two Hearts en een korte, ludiek versie van Bad Romance van Lady Gaga. In 81 minuten raast de Caro Emerald revue aan je voorbij, smaakvol, verleidelijk, in stijl en met klasse.

Het commerciële succes van de gemoderniseerde-en jazzy jaren 50-aanpak van Caro Emerald kent voorlopig geen grenzen. Tegelijkertijd ben ik zeer benieuwd hoe zij hiermee omgaat en welke creatieve keuzes de succesvolste Nederlandse popdiva sinds jaren in de toekomst gaat maken. Dat is echter voor later zorg, voorlopig is het oogsttijd voor Miss Emerald: ‘Clear the way boys, the lady has arrived!’

Tracklisting Live In Concert At The Heineken Music Hall:

1. Intro Greg Shapiro
  2. Zoot Suit Theme