×

Submotion Orchestra

Alium

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Counter Records

Alium Submotion Orchestra Electronic 4.5 Submotion Orchestra – Alium Written in Music https://writteninmusic.com

Het was een lange tijd stil rondom het uit Leeds afkomstige Submotion Orchestra, het gezelschap dat met debuut Finest Hour en opvolger Fragments zoveel indruk maakte. Gelukkig zijn ze nu terug met Alium, een album dat als hun meest complete de muziekgeschiedenis in zal gaan.

Toen Finest Hour in 2011 verscheen was dubstep heel groot in Engeland. Het uit 7 muzikanten bestaande Submotion Orchestra, met de sound van dj Ruckspin en de songschrijver- en drumskills van Tommy Evans als basis, was gelijk een vreemde eend in de bijt. Ze speelden songs en er was een prominente rol voor zangeres Ruby Wood. De basis van hun sound, heerlijk stuiterende dubstep beats, drums en percussie en super diepe baslijnen lag dan wel degelijk in de dubstep, ze speelden dus ook songs. Het album was al geweldig, live deden ze daar eens een flinke schep bovenop. Met het snel uitbrengen van Fragments een jaar later werden ze nog veel populairder en verkochten ze ineens zalen uit. Tot aan de grote Koko in Camden, Londen.

Waar de band zich de afgelopen jaren, door het succes, vooral op Engeland focuste zal dat met hun nieuwe album Alium gaan veranderen. Hun nieuwe platenlabel Counter Records heeft een distributiedeal met Ninja Tune waardoor de band een veel betere basis heeft gekregen om naar veel grotere band door te groeien. Hun nieuwe album Alium is daar een flinke stimulator in. Het is het beste album wat de band tot nu toe maakte. Waar Finest Hour een spontaan en geweldig eerste album was werd met Fragments gelijk flink voor het experiment gekozen. Het leverde een even fascinerende als heen en weer schietende plaat op,

Op Alium hebben ze nu alles wat de voorgaande albums zo goed en spannend maakte samengevoegd tot een geweldig geheel. De combinatie instrumentale en gezongen tracks is prachtig in balans en Wood zingt mooier dat ooit. Haar hemelse stem is een grote bepalende kracht in het bandgeluid en de songs lijken volledig op haar stem geschreven. Gelijk met de instrumentale, heerlijke diepe klanken albumopener Awakening wordt de sfeer van Alium goed getroffen maar juist met de daarop volgende songs Time Will Wait en City Lights straalt Wood als nooit tevoren. Met Life After, het fantastische Trust/Lust en de met mooie strijkers versierde albumafsluiter Worries trekt Wood het album volledig naar zich toe.

De songs/composities voor het album werden geschreven over een periode van twee jaar in Wales en uiteindelijk opgenomen in Brighton. Voor de eerste keer schreven echt alle bandleden aan de songs voor het album mee waardoor de sound nog breder en de band hechter dan ooit klinkt. De bas van Chris Hargreaves geeft het geluid van de band een heerlijk vetlaag mee terwijl de trompet van Bobby Beddoe de songs een soms bijna jazzy flavour meegeeft. De toetsenpartijen van held Taz Modi creëren het warme bad waar alle songs in hangen. Luister als je een echte bandspirit wil horen eens naar het meer dan geweldige Bring Back The Wolf. Een track die in alle vezels aangeeft dat Submotion Orchestra nog steeds volop aan het groeien is.

Hoe goed Finest Hour en Fragments ook waren, Alium is hun allerbeste en meest complete album tot nu toe!



  1. Awakening
  2. Time Will Wait
  3. City Lights
  4. Victim Of Order
  5. Chrome Units
  6. Rust
  7. Life After
  8. The Hounds
  9. Trust / Lust
  10. Swan Song
  11. Bring Back The Wolf
  12. Worries