×

24 november 2009

YES!

Yes werd in 1968 in Londen opgericht. De band speelt progressieve rock en wordt alom gezien als een van de belangrijkste spelers binnen dit genre. Van de originele line-up is alleen bassist Chris Squire nog over. Yes anno 2009 bestaat verder nog uit Steve Howe (gitaar) en Alan White (drums), allebei in de jaren zeventig bandlid geworden. Sinds 2008 zitten toetsenist Oliver Wakeman en zanger Benoit David bij de band. Voor wie de naam van de toetsenist bekend voorkomt: hij is de zoon van Rik Wakeman. Het gemis van zanger en mede-oprichter Jon Anderson blijkt ruimschoots te worden gecompenseerd door de zangcapaciteiten van Benoit David. Zijn stemgeluid lijkt zo bizar veel op dat van Jon Anderson dat het bijna eng is.

Yes gaf een concert op zaterdag 14 november in de Waerdse Tempel te Heerhugowaard. De set bestond uit oudere nummers van CD’s als Fragile, Close To The Edge en The Yes Album. Aangezien deze bij mij veruit favoriet zijn kan mijn avond eigenlijk al niet meer stuk. Ik ben geen fan van het eerste uur, maar mijn oom Martin wel. Hij heeft de band in de jaren zeventig twee maal live gezien. Met een zekere nostalgie genoot hij van de muziek van deze gerijpte muzikanten. Een aspect wat meteen opvalt is dat de tempi beduidend lager liggen dan op de CD. De vingers, handen en armen zullen niet meer al te vlot zijn. En met de technisch gecompliceerde muziek van Yes moet er dan een compromis gevonden worden.

De band verzorgt een magnifiek optreden. Met een loepzuiver geluid is het een verademing om eens een concert mee te maken waarbij ik geen oordoppen in hoef. Prachtige muziek waarbij nummers als onder andere Siberian Khatru, Heart Of The Sunrise en South Side Of The Sky op technisch hoogstaand niveau worden uitgevoerd. Af en toe neigt de band tot een wat klinische uitvoering van hun muziek, maar met nummers als Roundabout, Astral Traveller en de solo’s van Alan White en Steve Howe wordt er toch wat meer kleur aan de show gegeven. Een krachtige set uitgevoerd door zeer getalenteerde muzikanten. Dit was werkelijk een droom van een concert.