×

09 april 2011

Yamato – Gamushara 7 april in DeLaMar Theater

Geschreven door: Robert Schuurman

In 1993 richtte Masa Ogawa zijn eigen groep ‘Yamato’ op. Samen met zijn collega-percussionisten annex buren (de Yamato-leden wonen allen in hetzelfde dorp) ontwikkelde hij steeds nieuwe shows die wereldwijd furore maakten dankzij een verrassende, eigentijdse aanpak. De drummers én drumsters van Yamato demonstreren hun superieure beheersing van alle percussie-instrumenten, van de chappa (kleine koperen bekkens) tot en met de enorme odaiko-trommels.

Nu, 18 jaar later, hebben inmiddels meer dan een miljoen mensen een show van Yamato gezien. De band speelde al meer dan 2.300 voorstellingen in 51 verschillende landen. De World tour 2011-2012 heeft de titel “Gamushara” – The Beat Of Courage meegekregen. ‘Focus je op één doel tegelijk, zonder vooruit te denken en ga er ook vol voor’, zo legt Yamato dit thema uit.

Terwijl Yamato al op wereldtournee was voltrok zich in Japan de grote ramp met de krachtige aardbeving, gevolgd door een tsunami en de nucleaire dreiging door een getroffen kerncentrale. De band vertelt voorafgaande aan de show dat men overwoog om terug te gaan om de mensen in eigen land te steunen. Na onderling overleg besloot Yamato toch te blijven touren, om zo zelf en via donaties van het publiek een bijdrage te leveren aan de wederopbouw van de getroffen gebieden.

Yamat 5“Gamushara”-The Beat Of Courage telt negen prachtige stukken, vijf voor de pauze, vier erna. Van de twaalf huidige officiële leden van de band, staan er tien op het podium, met vijf mannen en vijf vrouwen, dus een eerlijke verdeling. Wat opvalt aan de show is de haast perfecte regie: echt alles klopt en is haast per seconde geregisseerd. Het is één groot visueel audio-spektakel waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Ook de choreografie is tot in de puntjes verzorgd.  Desalniettemin oogt alles wat de band doet ontspannen en presenteert men Gamushara met zowel bravoure als humor. Het publiek pakt het uitstekend op en geniet met volle teugen.

(Taiko)drums en drumsticks in alle soorten en maten en slagpatronen in diverse standen, de drummers van Yamato draaien hun handen er niet voor om. De opvallend grote spierbundels bij zowel de mannen als de vrouwen verraden vele uren trainingsarbeid, met als enige doel om het percussie-werk te perfectioneren. Toch is het niet alleen het geluid van de drums dat Gamushara zo goed maakt. Er is een prachtig nummer met de drie-snarige shamisen, een van oorsprong Chinees snaarinstrument, in de hoofdrol. Daarnaast is de act met de chappa van ontwapenende, grote klasse. Er wordt gespeeld met geluid alsof men een (tafeltennis)bal heen en weer speelt. Dit tot groot genoegen van het enthousiaste publiek.

Het publiek wordt ook regelmatig aangemoedigd om in de maat mee te klappen. Drummers van Yamato geven het ritme aan, de zaal volgt gretig. Zelfs de act waarbij men op komische aangeeft dat het publiek niet hard genoeg klapt en stampt en het dus aangespoord wordt om zich nog meer uit te sloven, gaat erin als koek.

Yamato 6Na ruim twee uur visueel en muzikaal spektakel zit de show erop neemt de complete band het welverdiende applaus in ontvangst. De shows van Yamato zitten altijd goed in elkaar. Met Gamushara hebben ze de lat voor zichzelf zelfs nog een stuk hoger gelegd en toont men aan dat de rek er nog lang niet uit is, sterker nog: hun shows worden steeds diverser en dynamischer!

Yamato tourt tot eind mei 2011 door Nederland en Belgie, kijk op deze link voor de data.