×

21 januari 2019

Brussels Jazz Festival 2019

Wervelend Maisha sluit Brussels Jazz 2019 prachtig af

Label: Brownswood Recordings

De 10de en laatste avond van een wederom prachtig uitgebalanceerde editie van Brussels Jazz in Flagey vond een wel heel erg mooi einde op de zaterdag. In Studio 1 speelde het Britse Maisha, de band die afgelopen jaar met hun album There Is A Place een majestueus debuut afleverden die vanzelfsprekend ook onze eindejaarlijst haalde.

maisha

Altijd spannend om een podium vol instrumenten te zien in een zaal die als aanzet tot grotere dingen gezien mag/kan worden. En wat hebben we de afgelopen jaren hier al muzikanten zien spelen die na een optreden daar een jaar of wat later zo het grote Studio 4 podium op konden. Met Jake Long (drums), de alom gevierde Nubya Garcia (sax, dwarsfluit) (die de vrijdagavond al in Theon Cross Fahey meespeelde) , Shirley Tetteh (gitaar), Amané Suganami (toetsen), Twm Dylan (contrabas) en Tim Doyle (percussie) stond ook nog eens de originele band op het podium. Even geen invallers vanwege verplichtingen elders, waar de gehele zo succesvolle Britse jazzscene zo dikwijls mee te dealen heeft.

Het leverde een optreden op dat tot de beste van deze editie van Brussels Jazz gerekend mag worden. Met het debuutalbum als uitgangspunt speelde de band een wervelende set waarin ze hun spiritual sound vermengd met Afrikaanse invloeden tot grote hoogten brachten. Wat een heerlijk, soms ronduit virtuoos, spel liet deze band horen. Veel te swingend natuurlijk voor deze ‘zit’ zaal maar wat een geweldige kennismaking voor het publiek (de zaal was natuurlijk al weken uitverkocht!).

nubya22

Met Long, Doyle en Dylan als fijne aanjagers kregen Suganami, Garcia en Tetteh optimaal de mogelijkheid hun grote kwaliteiten te laten horen. Dat Garcia van het podium spat weten we al een tijdje. Zo krachtig als zij haar solo’s inzet en zo fraai als ze alle composities meerwaarde geeft, blijft een groot feest om te horen. Haar prachtige dwarsfluitspel was binnen de sound van de band een sfeervolle aanvulling.

Grote verrassing binnen de band op plaat, maar nog veel meer live is Shirley Tetteh. Wat een ongelooflijke gitariste! Ze heeft zoveel variatie in haar spel en speelt zo vloeiend/gemakkelijk dat je er terstond verliefd op wordt. Echt elke solopartij die ze speelde was uitzonderlijk en de manier waarop ze in samenspel met Dylan, Doyle en Long haar solo’s naar een climax speelde was ronduit overweldigend. Wat een geweldig optreden was dit en wat voelt de band nu al klaar om de grote podia te bespelen.

shirley

Het optreden van Maisha voelde als het prachtige slot van het jazzfestival dat tot de meest interessante wereldwijd behoord. Een jazzfestival dat wederom bewees dat jazz en alle avonturen die daaruit voortkomen prima zonder popnamen (zoals Lisa Simone op de afsluitavond bewees door een geheel eigen publiek te trekken. Dat kan dus ook buiten het Brussels Jazz programma…) kan. Vrijwel alle optredens waren of heel dik bezocht of gewoonweg uitverkocht.

De uitstekende, fijn gevarieerde, programmering, het immer geweldige geluid (met naast Studio 1 en 4 nu ook de lobby met een geweldig geluid en fraaie verlichting) en de heerlijk relaxte sfeer maken dit festival iets waar je vanaf het verlaten op de laatste avond, alweer volop uitkijkt naar de volgende editie.

En Flagey heeft alles wat dit festival zo fijn maakt. Het theater heeft een grote toegankelijkheid waarin ook de muzikanten na hun optredens zichzelf met een drankje onder het publiek scharen. En het toevoegen van de Terzijdeabdij in de programmering was dit jaar een perfecte aanvulling.

En een festival kan nooit eindigen zonder dansfeest natuurlijk. De immer geweldig draaiende DJ Dick d’Alaise mocht de 2019 editie van Brussels Jazz van het slotakkoord voorzien. Met dik swingende jazz tot aan soul, disco, funk en zelfs zware gitaarklanken vol psychedelica, werd er tot in de vroege uren door gedanst. Zwetend op de opzwepende klanken werd er in de hoofden al volop gehoopt op weer zo’n mooie editie van het festival in 2020. Wij zijn er met Written in Music in ieder geval zeker weer bij!

Foto’s: Michel vR

Meer Brussels Jazz Festival 2019: