×

17 augustus 2014

Vrijdag van Middelheim voor Phronesis en Avishai Cohen

Hoe ze het flikken om de hooggespannen verwachtingen constant maar weer te bevestigen met geweldige optredens blijft een raadsel, maar dat Phronesis ook op Middelheim grote indruk maakte is een feit. Avishai Cohen maakte, met een overrompelend optreden, duidelijk een gedroomde headliner te zijn.

De vrijdagmiddag was al erg mooi begonnen met een fijn optreden van het uitgebreide Bruno Vansina Orchestra. Een, speciaal rond de sopraansaxofonist Vansina opgebouwd, orkest met naast de standaardband van drums, bas, toetsen en gitaar ongeveer elk blaasinstrument mogelijk. Een rijk geluid en optimale muzikale overtuigingskracht maakten het optreden een erg fijn begin van de middag. Het Deens/Zweeds/Britse trio Phronesis bracht vervolgens een imponerende set die weer flink anders was als de set waarmee ze vorige maand North Sea jazz veroverden. Gezien de te warme en benauwde zaal met laag plafond en erg moeizaam podium en zaalgeluid was het imponerend wat de mannen lieten zien. Op het grote podium van Middelheim kregen we een veel beter beeld van wat het trio nog meer te bieden heeft.

Phronesis

Bassist Jasper Høiby, drummer Anton Eger en pianist Ivo Neame lieten in een geweldige set, met een nadruk op hun laatste voortreffelijk album Life To Everything, horen waarom zijn momenteel het beste nieuwe jazztrio zijn. Gezegend met een erg goed geluid durfden de mannen optimaal de diepte in te gaan en klonken alle composities nog rijker dan ze op hun albums al klinken. Het virtuoze samenspel, de prachtopbouw van de set en het plezier waar de mannen spelen werkte ook nu weer super aanstekelijk en het rijk toegestroomde publiek werd muzikaal optimaal bediend. Phronesis bewees met het optreden helemaal klaar te zijn voor het grote werk!

Stacey Kent leek met haar band vervolgens een wat vreemde eend in de bijt binnen de programmering op de vrijdagavond. De met bossa doordrenkte songs van Kent en haar muzikanten klonken zoet en fraai maar na de geniale jazz-escapades van Phronesis wellicht iets te licht. Maar er werd prima gespeeld en Kent was prima bij stem. Het publiek smulde van de zoetgevooisde set die een duidelijke nadruk legde op haar fraaie laatste album The Changing Lights. Het optreden werd uiteindelijk een mooi rustpunt in de programmering van de avond.

Cohen

Avondafsluiter Avishai Cohen had naast zijn geweldige trio met pianist Nitai Herschkovitz en drummer Daniel Dor ook strijkers meegenomen om de pracht-composities van zijn laatste, en behoorlijk geniale, album Almah te kunnen spelen. Het werd een memorabel optreden waarin echt alles klopte. Waar de composities van dat laatste album al een perfecte blend laten horen van jazz en kamermuziek werden deze live nog wat steviger aangedikt met net wat prominenter spel. Cohen zelf had in de opzet de absolute leiding, maar wat is vooral ook pianist Herschkovita ongelooflijk goed. Alleen al dat geniale intro van Sholsre, de afsluiter van de reguliere set. Wat een briljante track ook om de set mee af te sluiten! Daarvoor hadden we de pracht van Song For My Brother, Arab Medley, Kefel en A Child Is Born (over zijn net geboren dochter) al optimaal kunnen horen.

Cohen kwam vervolgens solo terug om in de toegift nog even goed te horen laten horen waarom hij een van de beste bassisten van de wereld genoemd wordt. Met virtuoos spel, waarin het des te meer opviel dan zijn vocalen, juist als hij alleen met de begeleiding van zijn bas speelt, zoveel meer tot hun recht komen, maakte hij het optreden tot een meer dan waardige afsluiter van de vrijdagavond. Briljante zet van de programmering om Cohen deze avond te laten afsluiten. Cohen snapt als geen ander jazzmuzikant hoe hij een set moet opbouwen en een groot publiek moet bespelen.

Foto’s: Lieve Boussauw

Meer Jazz Middelheim 2014: