8. Strange
  9. Serpentine
  10. Cross Hands
  11. Wingbeats
  12. 5 Steps
  13. Still

De officiële lancering van hun geweldige nieuwe album Dawn Chorus zag Hidden Orchestra terug in volle glorie. De Islington Assembly Hall in Londen was al weken dik uitverkocht en werd verwend met een uitzinnige set met naast veel werk van het nieuwe album ook tracks uit hun rijke oeuvre.

Hidden Orchestra

Hidden Orchestra’s Joe Acheson mag dan ruim vijf jaar over het schrijven en opnemen van Dawn Chorus hebben gedaan, als de tijd dan weer aanbreekt om de composities van een nieuw album live te laten horen ziet hij zich immer gesteund door de twee drummers Tim Lane en Jamie Graham en zijn al net zo getalenteerde vriendin Poppy Ackroyd op viool en toetsen. Met Acheson zelf achter de laptop en de contrabas en trompettist Philip Cardwell als gastmuzikant. Waar Hidden Orchestra in de studio vrijwel een Acheson-soloproject met gasten is, wordt Hidden Orchestra live een echte band waarin ieders rol even belangrijk is. En wat klinken ze toch altijd overrompelend goed.

Nadat Ackroyd de avond had mogen openen met een spannende set die het midden hield tussen nieuw klassiek en electronic en haar talent fraai etaleerde was het tijd voor Hidden. De aandacht lag vanavond natuurlijk bij het nieuwe album. Het verstilde First Light is niet alleen de ideale opener van het nieuwe album maar was dat ook bij het concert. En net zo fraai als op het album Western Isles daarop aansluit, flikten ze dat bij het concert ook. En wat een geweldig gelaagde track is dat toch. Een nieuwe Hidden-klassieker! Gelijk daarna werd het verleden van de band ingedoken met spetterende tracks als Wandering en Spoken om daarna met Alyth en The Lizard weer ijzersterk bij het nieuwe album terug te komen.

Hidden OrchestraHidden Orchestra

Met een geniale versie van Flight, ook al zo’n Hidden-klassieker, afkomstig van hun tweede album Archipelago, kreeg de avond een magische sfeer die met de 2 x drums vs laptop met Serpentine werd ingezet en met Cross Hands een briljante apotheose kreeg. Juist door de aandacht even volledig op de twee frontaal in beeld zittende drummers te vestigen en daarover de rauwe klanken vanuit de computer te lanceren kwam er een heerlijke extra energie vrij die gelijk met het nieuwe Wingbeats, die ook al zo’n naar de climax opduwende bouwende sfeer heeft nog verder de extatische zone in werd gestuwd. Met klassieker 5 Steps en het nieuwe Still werd het concert ijzersterk afgesloten.

Hidden Orchestra is niet je standaardband, daar is hun muziek te anders voor. Gelardeerd met field-recordings, met vooral heel veel vogels, die dik swingende, nooit voorspelbare ritmes, de diepe bas, de zo fraai melancholiek klinkende viool en die zo fraaie soundscapes die Acheson uit zijn keys en laptop haalt, neemt Hidden Orchestra een unieke tegelijk volstrekt originele plek in het muzieklandschap in. Acheson weet de composities steeds zo slim met instrumenten en soundscapes op te bouwen en deze met drums zo knap uit te bouwen dat je er nooit genoeg van kunt krijgen. De Islington Assembly Hall was de overweldigende start van een tour die je, zodra ze in de buurt zijn, absoluut niet mag missen. Dit was in ieder geval een verbluffend goed concert.

Foto’s: Peter Sieben

1. First Light
  2. Western Isles