9. We Don't Know What Tomorrow Brings
  10. Skirting on the Surface
  11. The Same
  12. The Opposite
  13. You Will Never Work in Television Again
  14. Just Eyes and Mouth

Het verrassingseffect is groot als Thom Yorke en Jonny Greenwood zich mei vorig jaar op het Glastonbury event Live At Worthy Farm als gelegenheidsformatie The Smile presenteren. Samen met de van Sons of Kemet bekende jazzdrummer Tom Skinner completeren ze het trio en brengen een achttal nummers te gehore. Waaronder de oorspronkelijk voor Radiohead geschreven Skirting On The Surface gevolgd door tracks die de (werk)titels You Will Never Work in Television Again, Panavision, Just Eyes and Mouth en We Don’t Know What Tomorrow Brings meekrijgen. Na het bejubelende concert wordt het voor langere tijd stil rondom The Smile totdat 10 januari de opgefokte punkrock single You Will Never Work In Television Again verschijnt. Het stevig rockende drietal heeft hierbij meer raakvlakken met de duistere postpunkbeginselen van The Cure dan met het experimentele Radiohead. In diezelfde periode komen er online opnames van het meer naar Radiohead neigende sfeervolle Free In The Knowledge ballad en het hallucinerend trippende Blue Eyed Fox, al lijkt het erop dat deze nog in de afrondende eindfase verkeren. Rond de aankondiging van de korte concertreeks op 29 en 30 januari in evenementen locatie Magazine te Londen brengt The Smile tevens de tweede funkjazz single The Smoke uit. Written in Music is via livestream op deze veelbelovende openingsavond aanwezig.

Het is bijzonder om Faraway, So Close aanwezig te zijn. Er heerst een duidelijk hoorbare gemoedelijke opgewonden sfeer onder het aanwezige rumoerige publiek welke het geluk hebben om deze exclusieve happening bij te wonen. Zeg maar gerust, gezonde spanning. Concertstilte kennen ze hier niet, en dat maakt het allemaal nog mooier. Wat hebben we ons hier toch op verheugd. Met zware verhalende stem wordt in dichtvorm The Smile aangekondigd, gebruikmakend van de gelijknamige poëtische Ted Hughes voordracht, inspiratiebron voor de bandnaam. Schitterend aangekleed in een verlichte getraliede kooi kruipt Thom Yorke achter de piano om met het prachtige jazzy heen en weer wiegende Panavision het startsein te geven. De aftrap van ruim een uur The Smile. Dit belooft een bijzondere avond te worden, dat is nu al duidelijk.

In sfeervol paarsblauw geeft het sterrentalent Tom Skinner de ritmische coolness van de eerder verschenen The Smoke single aan. Toch is het de duidelijk ontspannen ogende Thom Yorke die met hoge kopstem en straffe baslijnen als goedgemutste dirigent de hoofdpositie opeist. Dit is niet zomaar een eerste concert van een beginnende band, het mag duidelijk zijn dat alles tot in perfectie voorbereidt is. Foutloos in evenwicht voldoet het drietal nu al aan de immens hoge verwachtingen van het aangeschoven publiek, welke hier na het wegsterven van de laatste noten juichend op reageert. Het elektronisch ingeleide Speech Bubbles beantwoordt aan de kilheid die Jonny Greenwood met prachtige harpklanken en betoverende gitaarakkoorden tevoorschijn haalt, al is Tom Skinner in dit te korte nummer de stuwende kracht. Heerlijk freakend gaat Thin Thing van start. Thom Yorke neemt zijn neurotische kenmerkende in manische onverschilligheid opererende rol aan, om met complete dreiging het complexe geheel te laten ontsporen. Bloedvorm! De ingetogen sereniteit komt hier tot een zwaar explosief breekpunk. Muziekbeleving Next Level, nergens mee te vergelijken, tenzij je de vernieuwingsdrang van Radioheads Kid A memoreert.

Open The Floodgates pakt die hemelse rustmomenten weer op. Een oldschool Thom Yorke track, welke helemaal naar 2009 teruggaat. Tom Skinner verruilt hierbij zijn drumstel voor de elektronica. Het zoveelste bewijs dat we hier met geoliede rasartiesten te maken hebben, onwaarschijnlijke veelzijdigheid ten gunste van de muziek. Met de kakofonische dreiging aan sirenes gaat het beeldschone overbekende Free in the Knowledge van start. De in hoge versnelling uitgewerkte overgangen geven er een typische Radiohead twist aan. Saboterende onvoorspelbare avantgardistische gekte laten hierbij de boel heerlijk in hypnotiserende dwaasheden derailleren. Thom Yorke kruipt bij A Hairdryer in de bezwerende voorganger rol. Klonten aan psychedelische trance smelten in ritmische extase samen.

Verpakt in deprimerende postpunk bombast en de nodige vintage jaren tachtig treurnis passeert de bevlogen soberheid van nieuweling Waving a White Flag. Het zoveelste hoogtepunt van deze nergens afzwakkende avond. De eighties new wave van het naadloos hierop aansluitende We Don’t Know What Tomorrow Brings doopt zichzelf in aardedonkere opbouwende versnellingen onder om in precisie naar de aankoppelende anticlimax van het in verwarrende echo’s en akoestische gitaarlijnen verdwijnende Skirting on the Surface samen te komen. Marcherende soldatenroffels maken er bijna een militaire plechtigheid van. Het door Thom Yorke aangekondigde The Same heeft het gemak van een intiem huiskamerconcert. Soepele klassieke pianotoetsen dalen als een ware regenval neder om de ingehouden storm te betwisten en deze vervolgens los te laten.

Tom Skinner trakteert het publiek op een geweldig The Opposite wicked drummer intro. De met voorzichtige danspasjes freakende Thom Yorke zweept eerst zichzelf op om vervolgens licht aarzelend het publiek hierin te betrekken. Het afsluitende You Will Never Work in Television Again voldoet aan alle hooggespannen verwachtingen en overstijgt hiermee zelfs de epische singleversie. Een waardig eindpunt van een mooi uur aan gedenkwaardige muziekgeschiedenis, welke nog met de daverende funkende symfonische seventies klanken van het Floydiaanse Just Eyes and Mouth een lekker dessert krijgt. Als de hieraan gekoppelde debuutplaat maar een fractie van dit geweldige concert bezit, mogen we al van een meesterlijke eindejaarslijstjesplaat spreken. Wat was dit toch een overweldigende gave trip zeg!

1. Panavision
  2. The Smoke
  3. Speech Bubbles