×

02 juli 2019

Südtirol Jazz 2019

Südtirol Jazz: Axes overspoelt waterkrachtcentrale

Geschreven door: Nausikaä de Blaauw

• fotografie door Nausikaä de Blaauw

Een nieuwe locatie is toegevoegd aan de lijst met fantastische plekken die Südtirol Jazzfestival Alto Adige al rijk is: de waterkrachtcentrale van Alperia in het pittoreske plaatsje Bressanone. Een bijzondere locatie waar de tijd lijkt stil te staan. Na een interessante rondleiding door de krachtcentrale schuif ik samen met een honderdtal jazzliefhebbers aan voor het optreden van Axes.

Componist en saxofonist João Mortágua introduceert zijn nieuwste project. Dit sextet is afkomstig uit het noorden van Portugal en wordt gevormd door een saxofoonkwartet (sopraan, alt, tenor, bariton) en twee excentrieke drummers. Samen komen zij tot krachtige composities waarin stuwend ritme en kleurrijke samenklanken centraal staan.

De toevoeging van twee drummers aan het kwartet begrijp ik niet zo goed. Het staat buiten kijf dat zij samen het geheel kracht bij zetten, hoewel ik betwijfel of dit echt nodig is. Het kwartet zelf is al goed in staat een ritmisch stevige set neer te zetten. De gekkigheid van de heren achterop het podium wordt op een gegeven moment een beetje een trucje. Luchtslangen, doeken, bellen, speelgoed, pannendeksels; van alles wordt erbij gehaald en hoewel dit ludiek en best wel even vermakelijk is, vind ik het uiteindelijk niet zo veel toevoegen aan het geheel. Sterker nog, je zou denken dat je met twee drummers zo veel meer kunt bereiken qua (poly)ritmiek; in plaats daarvan blijft het ritmisch gezien behoorlijk eentonig.

De saxkwaliteiten van Mortágua zijn dan weer wel overduidelijk. Met name op sopraan weet hij mij te overtuigen; ook altspeler Hugo Seriago maakt indruk. Als saxofoonkwartet zijn de heren boeiend om naar te luisteren, met speelse composities en gedurfde fraseringen.

Hoewel de saxofoonarrangementen erg goed zijn, blijft het zestal hangen in een weinig dynamisch, overrompelend optreden waarbij alleen de twee nummers die zij ook ten gehore brachten tijdens het openingsconcert in Bolzano wat mij betreft noemenswaardig zijn (Bud Pets en Afro Axe). Neemt niet weg dat de solo’s indruk maakten en de sound van deze formatie voor een mooie afwisseling zorgt in het zorgvuldig neergezette programma van dit jaar. Een levendige avond!