×

19 maart 2016

Submotion Orchestra maakt van Bird dampende nachtclub

Geschreven door: Coen Brandhorst

Het is even een overgang, van een prestigieuze concertzaal in het thuisland met duizenden toehoorders naar een kleine club in Rotterdam waar krap 150 Nederlandse geïnteresseerden aanwezig zijn. Als er iets is wat je het Engelse Submotion Orchestra toewenst dan is het een veel groter Nederlands publiek en een mooi podium op NSJ en, pak ‘m beet, de Bravo-tent op Lowlands. reken maar dat Submotion deze podia plat zal spelen, zoals ze dat eigenlijk altijd doen en ook deze keer in Bird weer deden.

Waarom verdient Submotion een groter publiek? Omdat de band een unieke veelzijdigheid aan de dag legt met hun muziek, die een breed publiek kan aanspreken.  Een mix van traditionele jazz-elementen met moderne elektronica en hele diepe bassen zoals we die kennen uit Dubstep en Drum ‘n Bass. En dat dan ook nog eens uitgevoerd door erg goede muzikanten.

De grootte van de zaal was in ieder geval niet van invloed op de vorm en inzet van het sextet. Ook de afwezigheid van de vaste zangeres Ruby, die onlangs moeder is geworden, werd vakkundig opgevangen door de inbreng van zangeres Alyusha en de talentvolle jonge Londense jazz-zanger Billy Boothroyd.

In tegenstelling tot de ingetogen set die de band speelde tijdens de London Jazz Week, gingen in Rotterdam weer eens onvervalst alle registers open. Natuurlijk stond het deze maand verschenen album Colour Theory centraal. Het album, waarop Boothroyd meezingt op de track More Than This kwam ruimschoots aan bod. Maar ook de liefhebbers diepe bassen en uptempo knallers werden bediend met  It’s Not Me It’s You, het prachtige Blind Spot en en in de toegift nog eens All Yours.

Submotion Orchestra toverde het Rotterdamse Bird om tot een dampende nachtclub. Jammer toch dat de band niet wat beter wordt gepromoot door degenen die daarmee hun boterham verdienen, want de band verdient grotere podia in Nederland.