×

23 november 2016

Spetterend feestje met het Iiro Rantala Trio in Krefeld

Label: ACT

Veelzijdigheid is troef bij de Finse pianist Iiro Rantala. Zo ook bij het afsluitende concert van de Krefelder Jazzherbst, afgelopen dinsdag 22 november, met zijn trio in de idyllische entourage van de Rittersaal in het Middeleeuwse kasteel Burg Linn. Tegelijkertijd vormt dit concert een feestje voor de die dag 80 jaar geworden Günter ‘Fongi’ Holthoff, de nestor van de Jazzkeller en Jazzklub Krefeld. Om die reden wordt hij in de bloemetjes gezet door Oberbürgemeister – en jazzliefhebber – Frank Meyer en voorzitter van de Jazzclub Martina Hikizen Heffels. Holthoff is gedurende tientallen jaren de motor achter de jazz in Krefeld en in de Jazzkeller, die met de oprichting in 1958 één van de oudste bestaande jazzpodia in Duitsland is.

De Jazzklub heeft Rantala weten te strikken voor dit feestelijke concert en hij brengt in z’n trio Lars Danielsson (bas) en Morten Lund (drums) mee. Alle drie artiesten van het ACT label. Rantala was al een keer eerder in de Rittersaal, toen met Marius Neset in het kader van International Jazzday. Rantala begint met het swingende en uptime nummer Voyage, dat steunt op staccato jazzakkoorden en een heerlijk latin ritme, door Lund mooi gestuurd vanachter zijn eenvoudige en pure drumset. Het werk is afkomstig van zijn meest recente album How Long Is Now? waarop het trio te horen is met Peter Erskine op drums, in plaats van Morten Lund. Stampvoetend de maat aangevend gaat Rantala verder met Snapchat, een nummer ook afkomstig van z’n laatste album en dat hij schreef geïnspireerd door zijn chattende zoon. Een bluesachtig schema met een stevige tred.

Africa is een compositie van Danielsson, van het album Liberetto II en dat herkennen we. Zijn lyrische en romantische stijl, ook bekend van zijn album Tarantella, brengt meer gevoel in het werk. Gevoelige klanken en een opzwepend Afro ritme doen je in warmere oorden wanen. Danielsson, die ooit klassiek cello studeerde in Gothenburg en nu in Kopenhagen woont, beschikt over een prachtige techniek en heeft een respectabele lijst met muzikale samenwerkingen. Het trio vervolgt met Polka Dots and moon beats, een jazzstandard uit de jaren ’40 geschreven door Jimmy Van Heusen en uitgevoerd door Frank Sinatra. Een heerlijke ballad, die serene rust terugbrengt in de prachtige Rittersaal, met mooie gevoelige solo’s van Rantala en Danielsson. We dromen weg in een sprookjesachtige wintersfeer.

Iiro RantalaNa de break komt Rantala solo terug met Candide Overture, een indrukkende bewerking op de overture van Leonard Bernstein’s operette Candide. Rantala is een meester in dramatiek en dat laat hij theatraal zien, met veel mimiek, maar ook met muzikale overtuiging en expressiviteit in dit klassieke werk. Het vormt een prima en serieuze afwisseling in de overwegend feestelijk klinkende lichte jazz die het trio in Krefeld met veel humor brengt. Bij het daarop volgende nummer voegen de leden van het trio zich weer bij Rantala en is wederom een compositie van Danielsson aan de beurt, dit keer Taksim by night, geïnspireerd door het beroemde plein in Istanbul. En dat horen we, mooie oosterse klanken en een ritme waarmee je je in verbeelding zo verplaatst in het nabije Oosten.

Hierna is het publiek aan het woord, want ze mogen een thema benoemen waarop Rantala met zijn muzikale collega’s een stuk gaat improviseren. Het wordt Moon Bridge in B-flat. Een prachtig motief, dat ter plekke ontstaat en mooi wordt uitgewerkt door de drie topmusici. Lund steelt de show door een knallende solo op drums, waarbij hij zobeetje al zijn sticks gebruikt. In Year 2016 heeft Rantala zijn gevoelens over wat er allemaal dit jaar gebeurt in de wereld vertaald in een muzikale reflectie. Je hoort erin wat er allemaal loos is, pijn, verdriet en oorlog. Er volgen twee ode’s aan zijn totaal verschillende zoon’s, Bruno en Topi, voor de een bestaat het leven uit eten en slapen, voor de ander is niks teveel en dat resulteert in brokkenpiloot-achtige taferelen. Goed hoorbaar in de composities van Pa Iiro. Na een staande ovatie besluit het trio met twee toegiften, waaronder Sir Duke van Stevie Wonder. Een gave afsluiting van deze mooie muzikale feestavond in middeleeuwse decor.

Setlist.

1. Voyage
2. Snapchat