×

02 april 2019

Phronesis wordt maar beter en beter… en beter

Eigenlijk kan het niet maar het is toch echt waar: Phronesis geeft nog steeds optredens die beter zijn dan de laatste die je van ze gezien hebt. Daar die altijd al tot de allerbeste jazzoptredens behoren die je elk jaar ziet, klinkt dit misschien ongeloofwaardig maar met optredens in LantarenVenster en Bimhuis afgelopen weekend bewezen de mannen van Phronesis wederom het meest opwindende jazztrio van de planeet te zijn.

phronesis22

Wij zagen de band op zaterdag 30 maart in het hoofdstedelijke Bimhuis en waren vanaf het allereerste moment weer volledig onder de indruk van wat deze band tot steeds voor elkaar krijgt. Ivo Neame (piano), Anton Eger (drums) en Jasper Høiby (contrabas) zijn afzonderlijk van elkaar al stuitend goed maar hun samenspel is van de absolute buitencategorie. Ik kan me elke keer weer verbazen hoe gemakkelijk ze de meest ingewikkelde dingen spelen en mijn hart daarbij vol raken.

Het mooiste blijft bij Phronesis altijd dat bij iedere muzikant zichtbaar het plezier van het samenspelen er vanaf spat. De verrassingsmoment waarmee ze elkaar overvallen en waardoor ze elke keer weer elke compositie opnieuw uitvinden. De set-list van de avond begint met Breathless en Emerald Horseshoe, beide afkomstig van hun geweldige laatste album We Are All.

Gelijk stappen ze het avontuur in, trekken ze de composities met veel improvisatie volledig het andere spoor op. Verbijsterend goed en overweldigend om dat te horen. De van meesterwerk Life To Everything afkomstige albumopener Urban Control laten ze daar, met de dezelfde variatie, prachtig op aansluiten.

Het concert verloopt vervolgens als een rollercoaster. Alles van hun laatste album, behalve de electronic aangestuurde albumafsluiter The Tree Did Not Die (zal dat ooit gaan gebeuren of slijpen ze daar live hun messen niet aan?), spelen ze. Maar ook Phraternal (Life To Everything), Silver Moon en encore track Rabat (Parallax) komen in zeer fraaie en vrije versies voorbij.

Ongelooflijk hoe vrij het trio vanavond hun composities speelt. Hoe onherkenbaar soms zelfs, waarbij dan een enkele link trouwens ook genoeg kan zijn de mannen even in het gareel van de composities te krijgen. Maar misschien willen we dat vanavond wel helemaal niet. Het vakmanschap en spelplezier is vanavond zo nadrukkelijk aanwezig dat we met open mond luisteren en ons bewust zijn naar iets verbijsterends goeds te kijken. Een optreden zoals we maar heel weinig meer dit jaar zullen gaan zien. Wederom….

Set-list Phronesis – Bimhuis, Amsterdam 30 maart 2018:

• Breathless
  • Emerald Horseshoe