Label: Edition Records

1. The Unfurrowed Field
  2. Across Flatlands
  3. The Old Harbour
  4. Morning Moon
  5. Landslide

Eén keer in de zoveel jaar komt er een muzikant die zo buitengewoon goed en interessant is dat je niets van wat hij doet wilt missen. De Schotse pianist Fergus McCreadie is de revelatie binnen de jazz van de afgelopen jaren. De albums die hij met zijn geweldige trio maakte, vooral het tweede album Cairn en het net verschenen Forest Floor, zijn van buitengewone klasse. Vanuit Glasgow zal dit trio de komende jaren de wereld gaan veroveren, dat staat al vast.

Omdat de in januari geplande optredens in de Lage Landen door het laatste restje pandemie nog net weer uitgesteld moesten worden, en dat betekende dat het trio pas einde dit jaar hier naar toe komt, was een ticket snel gekocht om het trio dan maar vast in Londen te gaan zien. Ronnie Scott’s in Soho was op dinsdag 19 april dus de plek.

Het moet een vreemd gegeven voor het trio geweest zijn. Hun nieuwste album Forest Floor kwam afgelopen week zomaar op de eerste plaats in de Britse jazzcharts binnen en het optreden in Ronnie Scott’s is ook nog eens volledig uitverkocht. De fantastische recensies die het album heeft gekregen heeft de belangstelling rond het trio groots doen toenemen. Opvallend genoeg lijkt het de muzikanten geen stress te geven.

McCreadie overrompelt gelijk met een prachtig ingetogen stuk dat vloeiend doorloopt in The Unforrowed Field, één van de prijsstukken van de nieuwe plaat. McCreadie geeft in interview eigenlijk altijd aan dat het trio zichzelf wil blijven verrassen en dus live nooit voorspelbaar hun stukken speelt. Dat blijkt nu ook gelijk. The Unforrowed Field krijgt een tragere versie mee die langzaamaan naar een fascinerende climax opdrijft en al net zo intens klinkt als op het album.

Ronnie Scott’s is een jazzclub waar ook tegelijktijdig gegeten kan worden, normaliter iets wat flink zou afleiden. Gelukkig komt het publiek daar om naar jazz te luisteren en kijken, in volle aandacht. Het geeft een andere sfeer dan bij een jazzclub met puur een bar maar omdat het geluid er altijd erg goed is en de club vaak stampvol zit, het publiek aandachtig is, werkt het. Vanavond dus ook.

Je merkt dat gelijk na de eerste 10 minuten van het concert iedereen in de zaal er vanaf overtuigd is dat Fergus McCreadie, David Bowden (contrabas) en Stephen Henderson (drums) een fantastisch trio vormen en de door McCreadie geschreven composities van een overweldigend hoog niveau zijn. In een uitbundige set waarin de stukken van het nieuwe album natuurlijk centraal staan (het is ook een beetje een albumrelease-concert) komt er ook een compositie van Cairn en het eerste, onbekendere, album voorbij.

De grote vrijheid waarin de muzikanten met elkaar spelen en het onbevangen spelplezier laat hun grote klasse majestueus naar voren komen. Het spel van McCreadie is zo buitengewoon goed dat je er af en toe volledig door verbluft raakt. Nog maar 25 jaar oud en dan al zo bizar goed. Niet alleen speelt hij in de uptempo stukken heerlijk vrij en uitbundig maar weet hij in de ingetogen stukken in te houden en steeds exact de juiste emoties te vinden. Wat juist zo mooi aan dit trio is, is de onbevangen jeugdigheid. Overtuigingsdrift gecombineerd met grote klasse en een gezonde dosis bravoure.

In Bowden en Henderson heeft McCreadie een uitstekende ritmesectie die met al net zoveel overtuigingskracht de aandacht pakt. Zonder ook maar enige mate van terughoudendheid hun plek in de band opeisen. Met ijzersterke bassolo’s en steeds weer interessantere drumpatronen trekken zij de composities naar het hoogste niveau, gedreven door het fascinerend goede pianospel van McCreadie. Dit is een trio waarin de muzikanten zich optimaal aan elkaar optrekken en met het talent van McCreadie boven zichzelf uitstijgt.

Het zijn nieuwe composities als The Unforrowed Field (in lange tijd niet een improvisatie op een thema gehoord waarbij zo overweldigend op datzelfde thema wordt teruggekeerd), Morning Moon en Landslide die er gelijk uitschieten maar het van Cairn afkomstige Across Flatlands en de van zijn/hun eerste album afkomstige The Old Harbour klinken evenredig overweldigend.

Het optreden in Ronnie Scott’s brengt het publiek in vervoering, en volledig terecht. Het Fergus McCreadie Trio is momenteel het beste, meest hartveroverende, wat jazz te bieden heeft. Op plaat was dat al duidelijk, maar live duikt het trio daar nog eens overweldigend overheen. Dit optreden bewees dat eens te meer. Ga dit trio zien zo snel je kan. Als er iets wat is wat de geest verrijkt en het hart vervult is het dit trio.

Foto’s: Monika S. Jakubowska

1. The Unfurrowed Field
  2. Across Flatlands