×

02 oktober 2016

Nostalgische hiphopavond met Ghostface en The Re: Freshed Orchestra in Patronaat

Geschreven door: Roel Janssen

• fotografie door Nausikaä de Blaauw

In een volle Patronaat trad Wu-Tang Clan rapveteraan Ghostface Killah gisteren op met Wu Fam-lid Killah Priest. De Wu Goo Tour doet twee Nederlandse podia aan: Patronaat en een dag later (vandaag dus) Het Paard in Den Haag.

Voor het eerst gaat het duo een live samenwerking aan met het 16-koppige Rotterdamse funk-, soul- en hiphopcollectief The Re: Freshed Orchestra met strijkers, blazers, drums, percussie, bas, gitaar etc. The Re: Freshed Orchestra is inmiddels gelouterd met tributes want sinds 2011 vertolken ze orkestrale odes aan o.a. J Dilla, Sly & The Family Stone en Quincy Jones. Ook deden ze eerder een Wu-Tang tribute en verscheen er in 2012 een EP als eerbetoon aan Jay-Z. In maart 2016 werd hun debuutalbum via TopNotch gedropt.

On stage tellen we 14 muzikanten van het orkest. Nadat een dj ons opgewarmd heeft met lekkere hiphopclassics trapt The Re: Freshed Orchestra af met een zangeres die eigenlijk alleen maar irritatie opwekt met haar geforceerde gezang en pogingen om het publiek mee te laten doen. Ze doet meerdere songs mee maar overtuigt niet en slechts een deel van het publiek gaat erin mee.

Als de zangeres eindelijk weg is komt de vaart in de show. Het orkest gaat nog een tijd vakkundig door met vertolkingen van Wu-klassiekers en moet ook wel, want Ghostface en Killah Priest zijn nog niet in Haarlem aangekomen. Uiteindelijk arriveren ze ruim anderhalf uur na aanvangstijd (tja, het blijven rappers) en doet eerst Killah Priest wat solotracks.

Killah Priest (ook lid van rapcollectief HRSMN met Canibus, Ras Kass en Kurupt) rapt strak over harde hiphopbeats en vormt een prima opwarmer voor het huzarenstukje van de avond. Want ja, echt interessant wordt het pas als Ghostface het podium betreedt en onder begeleiding van Killah Priest, het orkest en zijn dj klassiekers de zaal inpompt als All That I Got Is You en Daytona 500 van Ghostface’ classic debuutalbum Ironman uit 1996. Ook van later werk (o.a. Fishcale) passeren verkorte tracks de revue en duidelijk is dat The Re: Freshed Orchestra erg goed ingespeeld is op beide mc’s, die verder eigenlijk nauwelijks aandacht aan hun begeleidingsband besteden, maar wel flowen als een malle.

Hoogtepunten blijven echter de nummers van Wu-Tang’s fenomenale debuutplaat Enter The Wu-Tang (36 Chambers) uit 1993. De zaal gaat volledig los op krakers als Wu Tang Clan Ain’t Nuthing Ta F’ Wit, Da Mystery Of Chessboxin’ en het super energieke Protect Ya Neck (wat mij betreft de beste Wu-track ever). Voorafgaand aan dit nummer nodigen Ghostface en Killah Priest iemand uit de zaal op het podium uit om de verse van Ol’ Dirty Bastard te doen. Hij slaagt cum laude met een vurige bijdrage. Ook ODB’s culthit Shimmy Shimmy Ya komt nog voorbij, waarna de show na ongeveer 40 minuten al is afgelopen en beide heren niet meer terugkeren. Een korte maar krachtige set waarin de Wu-nostalgie hoogtij viert.