10. Remurdered
  11. Drive the Nail
  12. We're No Here
  13. 2 Rights Make 1 Wrong
  14. Ceiling Granny
Mogwai_2

Het laatste album van Mogwai, As the Love Continues, mocht zich onder de betere platen van de Schotse band scharen. En dat zegt wel wat, gezien hun omvangrijke en sterke discografie. De plaat bereikte een opvallend groot publiek en zou uiteindelijk de eerste plaats in de Britse albumlijst bereiken. As the Love Continues kwam uit in de winter van 2021, toen er van concerten niet veel kwam. Hoogste tijd voor een inhaalslag.

Mogwai heeft er in het kader As the Love Continues inmiddels al vele tientallen concerten in Noord-Amerika en Europa opzitten. Het toerschema is indrukwekkend en spreekt boekdelen over de internationale waardering die de band nog steeds ten deel valt. Dit komt niet alleen door hun constante stroom releases, waarvan het overgrote merendeel toch weer kan rekenen op goede kritieken, het is vooral ook te wijten aan de indrukwekkende liveshows van de band. Shows waarbij Mogwai zoals bekend regelmatig de geluidsbarrière aantikt.

Vanavond staat de band in TivoliVredenburg, waar ook dit jaar weer veel interessants gebeurt. Het voorprogramma bdrmm uit Hull is een passende support act. Een mix van shoegaze, postrock en postpunk die een goede sfeer neerlegt en bij momenten zeker imponeert.

Mogwai imponeert vanaf het begin. Het is bekend dat de band ook ingetogen veel indruk kan maken. Door de schoonheid van de muziek en door de verwachting dat er storm op komst is natuurlijk. Het geluid is helder en krachtig. Vergeleken met het voorprogramma weer een tree hoger. Albumopener To the Bin My Friend, Tonight We Vacate Earth is tijdens de tournee een vast vertrekpunt. Mogwai trekt je met zachte hand naar binnen om met Friend of the Night, uit 2006, verder te bouwen, laag voor laag om aan te zwellen tot een strakke gitaarstorm; het geluid waar de Schotten hun publiek al jarenlang mee inpakken. Een geluidsmagie die je bij een band als Godspeed You! Black Emperor ook kunt aantreffen.

Het door Stuart Braithwaite gezongen Ritchie Sacramento is een van de bekendere songs van de laatste plaat. Niet instrumentaal, dus sowieso opvallend. Een opvallende mix van straffe, uptempo drums met daarover gitaartapijten en ingetogen zang die de muziek toch weer dromerig maken. I’m Jim Morrison, I’m Dead wordt met gejuich ontvangen. Beginnend met de voorzichtig voortstappende piano zwelt deze song ook weer machtig mooi aan. De volle zaal is nu definitief betoverd en bevangen. Mooi ook dat de band hierna het bij vlagen fraai desolate Ex-Cowboy van het album Come on Die Young brengt, een prachtsouvenir uit de late jaren negentig.

Mogwai 1

As the Love Continues wordt bij lange na niet helemaal gespeeld maar natuurlijk neemt het album wel een groot deel van het concert in. Midnight Flit begint techno-achtig en is wat lichter van toon. Dat is echter nog steeds wat anders dan luchtig. Drive the Nail, met drie gitaren, is een zware, zuigende storm, een groots eb en vloed. It’s What I Want to Do, Mum is wat meer rootsy, maar sfeerrijke schakeringen maken ook dit een trip.

Het concert krijgt een dosis hemelse injecties: Remurdered (van het album Rave Tapes) vuurt een stroom aan repeterende keyboardmotieven over een streep van dikke noise en straffe drums. How to Be A Werewolf uit 2011 is vergelijkbaar. Deze snellere, strakke songs trekken het concert breder en komen anders, maar net zo indrukwekkend, binnen als het langzamere werk. Het eindschot We’re No Here is extatisch, maar dan wel op de Mogwai manier, dus slepend.

Gelukkig vergeet de band het album Rock Action uit 2001 niet. De toegift staat voor een groot deel in het teken van 2 Rights Make 1 Wrong, die lange, ontroerende, meeslepende track van ruim twintig jaar geleden. Zonder meer een hoogtepunt vanavond. De cirkel is hierna weer rond met de relatief gangbare indierocker Ceiling Granny, een track die het concert weer naar As the Love Continues voert.

Mogwai live blijft een bijzondere ervaring. De band beweegt nog steeds stoïcijns over het podium maar ondertussen is de muziek bijzonder intens, altijd spannend en vaak ook bloedmooi en ontroerend. Een onmisbare aanvulling op de albums, zo blijkt vanavond eens te meer.

Lees hier het interview dat Written in Music had met Mogwai multi-instrumentalist Barry Burns.

2. Friend of the Night
  3. Ritchie Sacramento