×

19 augustus 2019

Mariza zien optreden in Portugal is adembenemend

Fado ster Mariza was een van de topattracties van het O Sol da Caparica festival in de onder Lissabon gelegen badplaats Costa da Caparica. En het is zo mooi Mariza te zien optreden voor een Portugees publiek van diverse generaties en met een diverse culturele achtergrond. Want vooral in Lissabon wonen veel mensen uit de oude Portugese koloniën: Mozambique (waar Mariza’s moeder vandaan komt), Angola, Kaapverdië en Guinée-Bissau.

Mariza

Het festival dat 4 dagen duurt programmeert rock, pop, hiphop, gezongen en gerapt in het Portugees. En natuurlijk fado. Drie jaar terug zag ik die andere fado ster Ana Moura hier optreden. En ook staat er Braziliaanse muziek (Seu Jorge) en Kaapverdische muziek op het programma. Het festival richt zich dan ook op de Lusofone: Portugeestalige muziek.

Voordat Mariza vrijdagavond laat het podium betrad, was ik getuige van optredens van mij onbekende Portugese artiesten: Luis Represas en Carlão. Represas is een 62-jarige zanger/componist en gitarist die onder andere samenwerkte met Manecas Costa en Rui Veloso die ook voor Mariza schreef. Dat hij heel populair is in Portugal blijkt uit het feit dat het publiek zijn songs vaak luidkeels meezingt. En ook al verstond ik niks van zijn teksten, zijn optreden pakte me. Represas is gezegend met een fraaie stem en de melodielijnen van zijn songs klinken zonder meer geweldig.
De uit Angola afkomstige hip-hop artiest Carlão maakte met stevige beats en een harde stem het publiek warm voor Mariza, de onbetwiste fado ster van dit moment. Ik heb Mariza al diverse malen zien optreden in Nederland maar haar te zien en te horen zingen voor een Portugees publiek is toch anders. Net als bij Represas werden haar nummers vaak luidkeels meegezongen. Ze spoorde het publiek met armgebaren daartoe aan, maar regelmatig hoefde dat niet eens.

Mariza gaf een zeer sterk en energiek optreden. Haar opkomst met É Mentira van haar laatste album uit 2018 was zonder meer spetterend. Ze bracht veel nummers van dat album zoals Sou en het prachtige Quem Me Dera van de Angolese zanger/componist Matias Damásio. Heel sterk was de hartstocht die ze in Quem Me Dera tot uitdrukking bracht!

osoldacaparica_mariza

‘Bon noite Caparica’, riep ze en toen gingen vele oplichtende mobieltjes omhoog. Daarachter scheen de volle maan en dat maakte hier bijna een filmisch spektakel van. Vervolgens zette drummer/percussionist Vicky Marqués het ritme in van Amália’s klassieker Barco Negro dat magnifieke meezingmomenten kende. Mariza danste over het podium.

In Amor Perfeito was er een mooie rol voor de accordeon, net als bij haar optreden februari dit jaar in De Doelen gespeeld door João Frade. De sprankelende klanken van de Portugese gitaar, gespeeld door José Manuel Neto, waren ook weer uitzonderlijk. Tijdens Rosa Branca van het album Mundo (2016) nam het publiek op een gegeven moment de zang over. ‘Nee nee nee dit is mijn concert’ grapte Mariza en instrueerde het publiek hoe ze moesten meezingen. Ó Gente de Minha Terra (Fado em Mim, 2001) zong ze als toegift. Niet eens helemaal op het podium. Want ze liep zingend door een speciaal gecreëerde gang midden op het veld. En schudde ondertussen talloze handen. Een bijzondere afsluiting van een adembenemend optreden.

Foto’s (frontpage & 1ste): Bruno Assunção