8. Joyful Spirits of the Universe
  9. Salute to the Sun
  10. The Temple Within
  11. The Land Of
  12. Encore
  13. Sagano Bamboo Forest

Zoals zovele muzikanten had ook Manchester jazzheld Matthew Halsall al een nieuwe plaat klaarliggen zonder te weten wanneer hij deze ook live kon gaan spelen. Salute To The Sun, die zijn nieuwe band introduceert, liet hij dus in november vorig jaar maar vast los op het publiek in de hoop dat hij binnen korte tijd deze ook vanaf de bühne kon gaan brengen. Dat het nog een jaar zou duren voordat hij met zijn nieuwe band op het podium van de Londense Barbican zou staan had niemand kunnen bevroeden.

Dat Salute To The Sun een groot succes voor Halsall werd en hij de Barbican (naast de Royal Albert Hall en Royal Festival Hall de belangrijkste concertzaal van de Britse hoofdstad) moeiteloos uitverkocht bewijst dat hij langzamerhand echt tot de groten binnen de Britse jazz behoort. Zonder ook maar één concessie te doen aan de muziek waarmee hij zijn carrière startte.

Met puur het intro van Cherry Blossom en het aansluitende Fletcher Moss Park, de titeltrack van de plaat die zijn eerste doorbraak bewerkstelligde, beleefde het concert gelijk een wel heel mooie start. En hoewel Halsall en zijn band, met daarin Matt Cliffe (fluit/sax), Maddie Herbert (harp), Liviu Gheorghe (piano), Alan Taylor (drums), Jack McCarthy (percussie) en oudgediende Gavin Harris (contrabas), nog even moest wennen, bleek het geluid gelijk al wonderbaarlijk mooi.

Dat wennen bleek met een prachtige versie van The Sun In September (tevens van Fletcher Moss Park) en een gedreven uitvoering van Cinematic Orchestra’s Ode To The Big Sea omgezet in daadkracht en swing. En tjonge, wat hebben Taylor en Harris een geweldige chemie.

Mooi ook om te zien hoe de andere jonge bandleden (allemaal afkomstig uit de constant bloeiende Manchester jazzscene) hun kansen om in solo’s hun klasse te laten horen nadrukkelijk oppakken. En wat een talent hebben ook harpiste Herbert, Gheorghe en Cliffe, die laatste steeds frontaal op het podium en dus het centrum van alle publieksattentie.

Knap hoe de jonge muzikanten in de afgelopen twee jaar naar elkaar gegroeid zijn en met bandleider Halsall als baken een echt nieuwe bandsound hebben gecreëerd. Je zelfs de zo legendarische Gondwana Orchestra doen vergeten. Dat komt mede doordat de composities op Salute To The Sun zo goed zijn en de band op het album al zo goed speelt en live echt indruk maakt.

Vanavond wordt al snel duidelijk dat deze band een glansrijke toekomst heeft. Zeker niet alleen in de stukken die ze van het nieuwe album spelen (de titeltrack, Harmony With Nature, Joyful Spirits Of The Universe) maar juist ook in stukken als Land Of (van Into Forever), de eerde genoemde stukken van Fletcher Moss Park stukken of de ijzersterke gloednieuwe track The Temple Within.

De sfeer is zoals immer bij Halsall ingetogen met immer aanwezige soulful swing die af en toe even wat steviger wordt doorgezet. Rijk aan sferen en warmbloedig in emoties voltrekt zich in 2 sets van elk een uur, een wonderbaarlijk mooi concert, waarbij Halsall de verwachtingen ruimschoots inlost. Met Sagana Bamboo Forest (van When The World Was One) sluit het concert na ruim twee uur machtig af.

De Barbican is de grootste plek waar Halsall tot nu toe in Londen speelde en het zal een nieuwe baken blijken in zijn carrière. De opmaat tot nog meer groots. Deze nieuwe band, waarvan alle leden ook echt in Manchester wonen en dus constant met Halsall door kunnen werken aan de sound van de band, heeft een prachtige toekomst voor zich.

Halsall, vanavond weer eens weergaloos strooiend met de prachtigste trompetlijnen, voelt zich er zichtbaar content mee. Hoewel onbetwist middelpunt, zijn naam is het die de mensen naar de zaal lokt, geeft zijn muzikanten alle ruimte om muzikaal door te groeien. Op avonden als deze stijgt de band even op om na twee prachtige uren weer te landen en het publiek een avond te geven om in het hart te sluiten.

Foto’s: Joost Adams

1. Cherry Blossom (intro only)
  2. Fletcher Moss Park (straight in)