×

12 maart 2016

Luthers Bach Ensemble overtuigt in enscenering Matthäus Passion

Geschreven door: Robert Spannenberg

Bachs Matthäus Passion door het kleinkoor van het Luthers Bach Ensemble in de Nicolaikerk in Appingedam was een unieke belevenis. Dat dirigent en de orkestleden casual waren gekleed gaf de gelegenheid al iets ontwapenends, zonder dat er ook maar één noot had geklonken. De zangers, met hun jassen nog aan, begaven zich tijdens de instrumentale inleiding van het openingskoor, via het middenpad van de kerk naar hun plek achter het orkest en zetten het hoogsacrale moment in een compleet ander perspectief. Met een Jezus, pontificaal opgesteld tussen de choristers van het Roder Jongenskoor –  dat vooraan op het podium de regels van het koraal O Lamm Gottes Unschuldig zong – buitelen de associaties over elkaar heen.

Het is bijna verspilling van deze kostelijke muziek: de enscenering door Marc Pontus, die ook tekende voor de rol van Jezus, en het hoge tempo dat dirigent Tymen Jan Bronda hanteerde resulteerde in een overdaad aan indrukken. Er zat veel vaart in de aria’s en recitatieven – met evangelist Robert Buckland opgesteld op de kansel. De rustmomenten zaten in de flexibel en vlot gezongen koralen.

Dit concept – met de solisten zonder bladmuziek en de dirigent met de rug naar het podium, waardoor zijn invloed op wat daar gebeurde klein was – zorgde voor spannende momenten, die veel bijdroegen aan de artistieke waarde en beleving, al koste het de aria’s Geduld! en Mache Dich Mein Herze Rein waarin onzekerheid van de zangers de uitvoering belemmerden. De bas David Greco wist zijn vrijheid wel overtuigend uit te buiten tijdens zijn aria’s. Ook had het duet So Ist Mein Jesus Nun Gevangen nooit zo innig en symbiotisch geklonken, als Agnes van Laar en Robert Kuizenga zouden zijn gedirigeerd. Het uitnodigende gebaar van altus Robert van Laar bij zijn “komm in Jesu Armen” getuigde van lef.

Het werd geen toneelstukje op muziek, maar door overwegend symbolisch acteerwerk werd de zeggingskracht aanmerkelijk vergroot. Er werd niet geslagen, gespuugd of genageld, ook was er geen brood en wijn, dobbelsteen en gescheurd textiel. Maar er was genoeg om je houding ten opzichte van deze muziek en het verhaal er achter te heroverwegen.

Een herhaling van dit concert vindt plaats op zondag 13 maart om 15.00 uur in de Martinikerk in Doesburg.

Uitvoerenden:

Luthers Bach Ensemble (ripiënisten & solisten & barokorkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda