×

12 december 2015

Luthers Bach Ensemble – Kerstconcert

Geschreven door: Robert Spannenberg

Het Luthers Bach Ensemble gaf op vrijdag 11 december een feestelijk concert in de grote kerk van het Groningse dorp Loppersum. De eerste van een serie van drie Kerstconcerten – Kerst in brede zin – met ook een werk voor Nieuwjaarsdag.

Verrassend klonk meteen Corelli’s Concerto Grosso “Pour La Nuit De Noël”, dat als tweede werk op het programma stond aangekondigd. Als ouverture voor een kerstconcert werkte het uitstekend, want je hoort in de eerste drie secties als het ware de duisternis wijken voor het licht – hartverwarmend in de zwoele akoestiek onder de rood-witte gewelven. De van oorsprong Poolse concertmeester Joanna Huszcsza (eerste viool) leidde het kleine ensemble elegant en gedecideerd door deze suite waarin kwistig werd gestrooid met motieven, die over en weer werden beantwoord of herhaald. De rivaliteit tussen de twee eerste violen werd treffend uitgespeeld. Corelli laat verschillende stemmingen de revue passeren en hier en daar doorbreekt een wrange samenklank het gracieuze tafereel.

Voor Bachs (Korte) Mis In A, BWV 234 werd het ensemble uitgebreid met koor en houtblazers. De traversi waren in de pastorale opening van het Kyrie nog niet op stoom, maar dat werd later goed gemaakt. Ook de spetterende koorinzet deed de wat ongebalanceerde opening snel vergeten.

De solisten waren gedurende het hele concert opgesteld tussen de koorzangers en bleven daar ook tijdens hun kortere solopassages. Tijdens de uitgebreide aria’s traden ze wel voor het orkest. Het eerste solistische showstuk Domine Deus, voor bas, viool en basso continuo miste overtuiging, omdat de bas David Greco  te veel aan het lezen was. Qui Tollis met sopraan Stefanie True, geflankeerd door twee traversi, was hiermee vergeleken als zalf op de wond en de beweeglijke performance van het Quoniam Tu Solus Sanctus door mezzosopraan Alexandra Rawohl zette deze stijgende lijn door die door het gehele ensemble keurig werd opgepakt in het slotdeel. De formidabele dictie van de zangers is een compliment aan het adres van dirigent Tymen Jan Bronda.

Na de pauze was het frivoliteit troef in Marc-Antoine Charpentiers Messe De Minuit Pour Noël. Een feestelijke kerst-mis, waarvan een tiental vrolijke franse kerstdeuntjes de melodische ruggengraat vormt. En daartussendoor vlecht Charpentier passages waarin de tekst muzikaal wordt onderstreept, zoals bij de tekst “qui tollis peccata mundi”. De lange rust die Bronda inlaste in het Credo na de  geboorte van Jezus was een sublieme verwijzing naar het motto van dit concert.

De tuttipassages werden groots neergezet en het publiek bleef gefascineerd ondanks of misschien wel dankzij de enorme lappen Frans uitgesproken Latijnse tekst die het over zich kreeg uitgestort. En enkele vergissinkjes daargelaten bleef het niveau tijdens dit werk enorm hoog.

Met Bachs cantate voor nieuwjaarsdag Singet Dem Herrn Ein Neues Lied, BWV 190 – naar een reconstructie van Masaaki Suzuki – werd in Loppersum alvast het nieuwe jaar ingeluid, terwijl overal elders het kerstgebeier nog moet losbarsten.

Het openingsdeel klonk vitaal, maar de koorinzetten “Herr Gott Dich Loben Wir” tussen de recitatieven vielen tegen. De solisten – aangevuld met Tenor Richard Resch, die na een voortreffelijk duet met David Greco een respectabel slotrecitatief voor de kiezen kreeg – toonden zich nog eenmaal van hun beste kant.

Met name bekend in de regio Groningen verdient dit ensemble – mede naar aanleiding van een optreden als dit – meer nationale bekendheid.

Het programma wordt herhaald op 12 en 13 december  in respectievelijk de Der-Aakerk in Groningen (i.s.m. Musica Antiqua Nova) en de Kruiskerk te Burgum.