15. England
  16. Graceless
  17. Fake Empire
  18. Mr. November
  19. Terrible Love
  20. About Today

Fantastische affiche toch om op een openingsdag van een gloednieuw driedaags festival mee uit te pakken: dEUS, Wilco en The National? Live is Live, grotendeels gesuperviseerd door het management van Best Kept Secret, op het zonovergoten brede strand van Zeebrugge, deed ineens vergeten dat ooit een pandemie ons van dergelijk hemels vertier kon afhouden. Samen met kleppers als Pink- en Graspop trok het piepjonge Live is Live gelijktijdig de overvolle festivalaffiche 2022 in de Lage Landen helemaal op gang.

Vlaamse Neil Young, Admiral Freebee en frele Trixie Whitley waren twee heel degelijke opwarmers van dienst voor de feestdag van de alternatieve gitaar, dat zeker. Maar toch zagen de meeuwen pas vanaf dEUS de uitbundige meute echt aanzwellen, als ware het om op en top montere Tom Barman onmiddellijk zijn Quatre Mains-frans te horen rondstrooien of om de terugkomst van verloren zoon-meestergitarist Mauro Pawlowski geestdriftig te vieren. Stond die daar vanaf minuut één als supercoole John Frusciante gewoon weer subliem te wezen. Gretige versies van Constant Now, Instant Street en Hotellounge wervelden over het hete zand en de intussen geblakerde mensenzee. Een hele gedreven dEUS-best-of op hun setlist volgde. Voor het laatst, zei Barman cryptisch, want de nieuwe dEUS-plaat voor ergens oktober 2023 zit al ver in de pipeline en een nieuwe single ervan landt eerst al in september 2022.

Maar hoe zou het hier dan Wilco vergaan, live met hun nagelnieuwe, nog steeds niet fysiek uitgebrachte Cruel Country? Het album werd in thuisstad Chicago wel vrijwel live in één take opgenomen, maar de songs kenden nog vrijwel geen speeltijd voor de big crowds. Welnu, tal van fantastische nummers van de prachtdubbelaar lijken al gebeiteld hun plaatsje in de huidige setlist te hebben gevonden. En Jeff Tweedy – hé, toch corpulent Amerikaantje aan ‘t worden – hij had het daar aan zee aan z’n lichaamstaal te zien best naar z’n zin, maar bleef tussendoor zwijgzaam, als behoefde hij zijn stem te sparen voor de massa lyrics van al die nieuwe songs. Zowel de ingetogen kersverse altcountry nummers hoorden we, maar verder in de set ook de atypischer nieuwe Wilco-‘country-hits’ van de plaat als Falling Apart (Right Now) en A Lifetime’ To Find. Zijn song met de vreemde titel I Am My Mother werd sterk gebracht en Cruel Country daaropvolgend was met fraaie samenzang ingekleed, ze zaten helemaal vooraan in de set. Teveel rustigheid op een toch te vroeg avonduur? Niet echt, maar toegegeven, nu onverbiddelijk op een weids festivalpodium uitkomen een heus mainstage waardig, dan komen veel van die akoestische songs, toepasselijk gekruid met de gevoeligste lapsteelsnaren, sowieso toch nóg beter tot hun recht in een intieme setting met louter die-hard Wilco-fans. Maar geconcentreerde Jeff kadert ze gelukkig toch maar mooi in het oudere werk…

Voor Hummingbird gaat zelfs even Jeff’s de eeuwige witte deukhoed van het hoofd. Jesus, Etc. of het California Stars met honkytonkpiano, ze doen de massa gewillig meedeinen. Samen dus met ook de voortdurend opeenvolgende, laaiende elektrische gitaren weet hij het geheel voor de heterogene massa spannend te houden. Want wat een collectief gitaartalent bevat dit Wilco, met hoofdmagiër Nels Cline op kop, waarmee ze er zelfs vaak ook met vier gitaristen tegelijk tegenaan gaan. Neem Impossible Germany, met die ongelooflijk fraaie langste solo van blonde god Cline, alle gitaren vallen hem uiteindelijk in de background crescendo in, maar het nummer wekt het enthousiasme en durend applaus tot heel bovenaan de uitverkochte publiekstribune daar ver achteraan. In de staart van de set komen uiteindelijk Wilco en de pure rock ‘n rollers opduiken, bij wijlen met een uitbundig krijsende Jeff die met zijn voltallige band dus al volop het vuur aansteekt in aanloop naar The National.

Tenslotte, inderdaad, is daar nog The National op het laatavondpodium, voor hun enige zomeroptreden in de Lage Landen in 2022. Weer konden al de superlatieven van tijdens  hun vorige passages onverkort uit de kast. Verbluffend. Memorabel. Intens. Adembenemend. Magnifiek. Perfectie. Gedroomde eerste headliner kortom voor Live is Live. The National, band die zijn métier intussen beheerst tot in de perfectie. Tot en met de blazerssectie, trombone en trompet, die de songs die extra touch van avondlijke betovering meegaven. Vooral, niet te vergeten een gevoelige frontman, Matt Berninger die de traditionele fles wijn geheel lijkt te hebben afgezworen, waardoor het gevaar van wegglijden in zieligheid omgebogen blijkt in gegroeid zelfvertrouwen en nóg meer professionaliteit.
Van de setlist noteerden we een golvende zee aan publiekslievelingen: Bloodbuzz Ohio, Don’t Swallow The Cap, Mistaken For Strangers, Guilty Party, System, I Need My Girl, This Is The Last Time, Slow Show, Apartment Story, Ice Machines, Conversation 16, Day I Die, Haversham, Light Years, Pink Rabbits, England, Graceless, Fake Empire, Mr. November, Terrible Love, About Today.
Jawel, dit The National deed het op die manier zo nog beter dan Wilco.

“Dankjewel Zeebrugge! Wat een mooie plek!”, verwonderde Tom Barman van dEUS zich eerder die dag, zIJN goddelijke blik warend over het wijde strand en de aankomende Noordzee. Meer dan gelijk had ie. Live is Live mag gerust een blijver worden en een groeier eerst. Snel nog wat kinderziekten – de logistiek en wachtrijen bijvoorbeeld – aanpakken en overwinnen. Dan wordt alles wordt nog beter dan het nu al was. Eerste dag Live is Live: topper!

Foto’s: Hendrik Vanhee

1. Bloodbuzz Ohio
  2. Don't Swallow The Cap