×

14 mei 2013

Jazz a Liège Manu Katché en High Definition

Het eerste weekend van mei was het Palais de Congres in Luik the place to be voor de jazzliefhebbers uit de Euregio. Het congrescentrum gelegen aan de Maas, in het centrum van Luik, is het toneel voor de 23ste versie van Jazz a Liege. Op vrijdagavond 3 mei werden de gasten in de hal onthaald door de plaatselijke studenten big band. Het liep nog niet echt storm toen de Poolse band High Definition iets na 19:00 uur het spits afbeet in Club Maison du Jazz in het souterrain van het complex. Een beetje aftands zaaltje met kapotte vloerbedekking  en oude tafeltjes en stoeltjes, die 5 minuten voor de aftrap door de aanwezige gasten naar het podium werden gesleept.  Maar dat deerde niet voor de echte liefhebbers, het gaat om de muziek toch. De jonge musici uit Kraków: Mateusz Sliwa (sax) Piotr Orzechowski (p) Alan Wykpisz (b) Patryk Dobosz (s) zijn afkomstig van de muziekacademie in de Poolse stad. Gedreven musici, sinds enkele jaren actief en al behoorlijk in de kijker gespeeld, getuige de prijzen die zij in korte tijd in de wacht wisten te slepen: winnaars van de Jazz Hoeilaart competitie 2011 en Krokus Jazz in  Polen. Bovendien won pianist Piotr Orzechowski de Montreux Jazz Piano Competition in 2011. High Definition staat voor een frisse mix van mainstream en moderne jazz, tot en met avant-garde-achtige stukken met frisse en verrassende arrangementen en solo’s. Een mooie opwarmer voor het festival.

Het grote publiek is om 20:00 uur aan de beurt als het Manu Katché Quartet aantreedt in de Salle Wallonie. De grote zaal is goed gevuld. Manu Katché, begaafd drummer is in 1986 bekend geworden door zijn samenwerking met Peter Gabriel op het album So. Zijn discografie laat een indrukwekkende lijst zien waarop naast Peter Gabriel namen als Sting, Dire Straits, Paul Young, Simple Minds en Tracy Chapman prijken. Niet de minste popartiesten. Klassiek geschoold en aanvankelijk begonnen op piano heeft Katché alle hoeken van de muziek verkend en is hij de laatste jaren actief in de jazz/fusion. Zo verscheen in 2005 het album Neighboorhood met de Poolse trompetist Tomasz Stanko en de Poolse Noor Jan Garbarek, daarnaast begeleid door onder andere Marcin Wasilewski. In 2010 verscheen Third Round en in 2012 Manu Katché.

Het quartet dat vanavond aantreedt bestaat uit: Manu Katché (dms) Raffaele Casarano (ts) Mike Gorman (pn, org) Luca Aquino (tp). De nummers zijn melancholisch en strak gearrangeerd. Het spel van bandleider Katché domineert. Zijn drumwerk is bij momenten fenomenaal en beheerst het hele concert. Zodanig dat het neigt naar verzadiging. Verfrissend zijn de momenten van verrassing, bijvoorbeeld als Katché plaatsneemt achter het Hammondorgel – terwijl Mike Gorman nog even het pedaal moet goed zetten – en er een drumloos nummer wordt gespeeld, met organist  Gorman op de vleugel. En bijzonder wanneer Luca Aquino zijn trompet omkeert en zingt in de klankbeker. Katché laat zien wat hij waard is en laat zich begeleiden door even getalenteerde collega musici.

Setlist Manu Katché Quartet:

• Pieces Of Emotion
  • Shine and Blue