×

06 maart 2020

Jasper Høiby maakt een statement in Flagey

Geschreven door: Jordi De Beule

Meesterlijk zonder onnodig spieren te rollen. Brandend actueel zonder prekerig te worden. Modern zonder zich te verslikken in snufjes. Jasper Høiby zakte donderdag af naar Flagey voor de aftrap van de tour met zijn nieuwe project Planet B, waarvan deze week het eerste gelijknamige album verscheen, en maakte duidelijk dat het nieuwe hoofdstuk in zijn carrière adembenemend wordt.

Zoals je hier al kon lezen, gaan de leden van het vermaarde Phronesis voortaan meer tijd nemen voor hun eigen projecten. Høiby begon de tour met zijn nieuwe trio daarom misschien symbolisch solo. Enkel de Deen, een rijzige bas, een strijkstok en een loopstation. Een intiem begin dat meteen de toon zette, mede door de sample van een man die blootlegde wat de mens drijft om de aarde en dus zichzelf kapot te maken: roebels, dollars, peso’s. Deze avond zou nog veel schoonheid in de schaal leggen, maar ook regelmatig op dezelfde zenuw drukken. Waar We Didn’t Earn The Sun de klimaatproblematiek filosofisch benaderde, hoorden we aan het eind een praktische stem die de crisis bekeek als een kans om heel ons systeem te herdenken. Mooi verwoven met de muziek, liepen deze samples het concert nooit in de weg. Integendeel, ze zorgden voor diepgang terwijl Høiby en zijn compagnons, die hem al snel vervoegden, hun instrumenten voor zich lieten spreken.

En hoe! De interactie tussen Høiby en saxofonist Josh Arcoleo was een fascinerend schouwspel. Het is altijd een genot wanneer muzikanten een duidelijke stem hebben op hun instrument. Nog leuker is het wanneer ze echt met mekaar in gesprek gaan. Zo maakte de jonge Londenaar enorm indruk. In de achtergrond drumde Marc Michel intussen alles fijn aan elkaar, enkel in de finale zou hij eens stevig uithalen. Zoals alles bij dit trio was ook zijn spel perfect gedoseerd. Vanaf het eerste moment wist de muziek je te grijpen en doorheen de verschillende nummers, die organisch in mekaar overliepen, werd die spanning vastgehouden tot aan het eind. De werkweek werd weggeveegd en de aarde bleef even stilstaan.

Ja, hiervoor komt een mens naar buiten. Coronapandemie of niet. We zijn zeer benieuwd naar wat de toekomst brengt voor dit trio!