×

11 augustus 2014

Into The Grave met Megadeth

Geschreven door: Ron Loontjens

Bedenk het eens, een old school hardrock metalfestival midden in het centrum van Leeuwarden. Daarbij is de locatie, het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden ook nog een historische locatie. De naam refereert aan een voormalig kerkhof en de welbekende scheve toren van Leeuwarden. Daarbij is de line up en de setup ook behoorlijk old school. Van het Nederlandse Teethgrinder en Vanderbuyst via Vader naar Megadeth.

De nekspieren worden getraind, en de bierbekers zijn gevuld. Met Vanderbuyst worden de eerste oefeningen met headbangen ingezet. Ouderwetse old school hardrock en heavy metal. De set wordt breed ingezet. Een combinatie van het Flying Dutchmen album met een soort van best off.

De zonnestralen van IJslandse Sólstafir zijn ver te zoeken. Sólstafir komt met sombere, dreigende en trage doommuziek. Eerder bijna dronevormend. Voor veel mensen nogal moeilijk te behappen, maar muzikaal gezien, met Vader, een van de hoogtepunten. Waarom? Een toepasselijke zware treurende sound die past bij de treurige scheve stomp van de Oldenhove. Alleen was er geen dreigende lucht met galg en rad.  Geen aasetende raaf die daarom maalde.

De klassieke trashmetal songs van het legendarische Flotsam & Jetsam vonden bij de liefhebber gretig aftrek. De strot van AK kan het blijkbaar nog steeds, net als het plukkende bas en gitaarwerk van de heren.

Vader2Poolse Metal? Jazeker. Blijkbaar komt er uit Polen meer dan alleen vodka. Zo ook het poolse Vader. Zwaar, log en traag en lomp. En zo zien de heren er ook uit. Diepe pulserende en knallend bas met zware grundstemmen, met af en toe een belachelijk goed klinkend Nederlands “Godverdomme” erdoor en onvervalst headbangen met rondzingende haren. Let daarbij vooral op de eightieslook gitaren. Dit was gewoonweg goed.

En dan waar iedereen voor is gekomen, de metalpioniers Megadeth. Welbekend doen ze hun trashy ding. Maar dat is het dan ook. Natuurlijk spelen Dave Mustaine, David Ellefson en consorten een uitgekiende en formidabele goede en strakke set. Bekende nummers als Trust komen voorbij in combinatie met het nieuwe album Supercollider. Alleen lijkt het alsof het een tussendoor moetje is. Daarbij is het einde ook nogal abrupt. En geen toegift. Natuurlijk, het is Megadeth, maar dan had je meer verwacht.

Misschien een beetje veel van hetzelfde? Had Vanderbuyst niet iets later in de line up moeten staan? Och. Overal is wel wat aan op te merken. Daarbij is Into The Grave een back to basic en bruut maar bovenal een gezellig festival. De lage symbolische prijs van een Early bird ticket werkt natuurlijk ook. €6,66!!! Een old school festival zoals het hoort. Een rij bands, geen blokkenschema, een podium en daarmee geen keuzes.  Band afgelopen, afbreken, opbouwen en volgende band. Dit is het. Deal with it.

Volgend jaar weer, maar dan met Sepultura. En blijkbaar is de voorverkoop voor 2015 al gestart.