×

12 augustus 2017

‘Indiekids’ Teddy’s Hit, Pip Blom en Canshaker Pi groots in Skatecafe

Geschreven door: Natalie Polman

Label: Excelsior Recordings

Canshaker Pi gaat straks (na eerst Lowlands aan te doen) een maand touren door Europa. Dat kan natuurlijk niet voor eerst een afscheidsfeestje te organiseren in eigen stad, Amsterdam. Canshaker reserveerde gisteravond het hippe Skatecafe, gevestigd in een verlaten machinefabriek in Noord, voor het feest en Canshaker Pi. Te gast waren de eveneens jonge bands en stadsgenoten Pip Blom en Teddy’s Hit.

En ja, het heet Skatecafe, dus is er een (best wel grote) halfpipe. De bands gebruiken ‘m vanavond als podium. En ja, er was ook een schuimparty. Daarover straks meer.

Teddy’s Hit

Over vullen gesproken, de loods is tegen de tijd dat Teddy’s Hit rond tienen de avond opent, al goed gevuld. Het drietal bracht pas dezelfde dag eerste single Tori’s Love uit, dus de band komt net om de hoek kijken. Maar wat we horen is tamelijk waanzinnig goed. Zomers en psychedelisch, liefdevol en kalmerend. Flarden van Real Estate en Tame Impala. Enorm melodische basloopjes, een drummer die fantastisch zingt en een gitarist die geluiden uit zijn instrument haalt die de luisteraars als op golven doet meedeinen. Het geluid galmt in de grote hal natuurlijk alle kanten op, maar het is allesbehalve storend. Als halverwege ineens de lichten boven het ‘podium’ aanfloepen, zien we de band wat beter. Hun ogen knipperen. Iedereen drijft op een roze wolk.

Pip Blom

Na een half uurtje dansen op de muziek van dj’s Boris de Klerk (gitarist Canshaker Pi) en Raven Aartsen (drummer Mozes and the Firstborn), mogen we dansen op de muziek van Pip Blom. Pip is inmiddels 21 en ja, we kunnen zeggen dat deze indiekid volwassen is. Dat klinkt saai, maar is het allesbehalve. Pip en haar band (de plek van drummer Bowie Thörig wordt vanavond opgevuld door Raven en bassist Casper van der Lans van Teddy’s Hit heeft de plaats ingenomen van Berend Kok, broer Tender Blom speelt nog steeds gitaar), klinken vanavond geweldig. We horen veel nieuw materiaal en dat klinkt steviger en rauwer dan de eerste singles die de zangeres en gitarist vorig jaar op Spotify zette. Tot genoegen van steeds meer jongelui in het publiek, die na een paar nummers beginnen te moshen. Wat ook opvalt, is hoevelen – vooral leeftijdsgenoten – de teksten meezingen. Pip, overigens gehuld in blauwe badjas, maar niemand kijkt ervan op (net als van het strakke gifgroene mouwloze ding dat drummer Raven draagt, in de indiescene en het Skatecafe kun je echt zonder gezeik eruitzien hoe je wilt), is overdonderd: “Wat zijn jullie enthousiast, superleuk!”

Canshaker Pi

Dan is het – na weer een ronde dj-muziek, ditmaal van duo Candy Says – tijd voor de aanstichters van de schuimparty… Wacht, schuimparty? Die hebben we nog niet gehad. Lang hoeven we niet meer te wachten, want als de moshpit in volle glorie aan de gang is, beginnen undercover fans op verschillende plekken in het publiek bussen scheerschuim over de feestende menigte leeg te spuiten. “Ik zei toch dat we het niet moesten doen!”, roept één van de bandleden als hij ziet dat een deel van het publiek dat vooraan stond het hazenpad kiest. Een ander deel haalt na even nadenken de schouders op en springt stug door. Want die muziék. Canshaker Pi gooit de liedjes als een stel megahits achteloos achter elkaar het publiek in. Over, JALS, The Naked Flower Of The Wiz, Bonox, Believe In Your Heart, Looking For Love On Ibiza, Shaniqua: het zijn stuk voor stuk indieparels, met zoveel rauwheid en plezier gebracht. En het tweede album moet nog uitkomen. “We konden ons geen beter afscheidsfeest wensen dan dit, dankjewel”.

Conclusie

Veel jong vlees maar ook oudere muziekfans zagen drie bands die weliswaar nog jong, maar allesbehalve klein zijn. De naam van het feest was Indie Academy. Toepasselijk, want de bands leerden de uitbundig feestende indiekids gisteravond hoe het moet en lieten de oudere fans baden in nostalgisch indiegeluk.