×

20 januari 2020

Brussels Jazz Festival 2020

IJzersterke Brussels Jazz 2020 afsluitavond met Seed Ensemble en Nubya Garcia

Voor de afsluitavond van Brussels Jazz 2020 was gekozen voor een interessante Britse jazzline-up, de jonge scene die de laatste jaren de echt interessante festivals zo optimaal bedient. Seed Ensemble, het (eigen) project van altsaxofoniste/componiste Cassie Kinoshi (die we natuurlijk kennen van het al veel bekendere Kokoroko) als opener en de jonge Britse saxheldin Nubya Garcia met haar kwartet daar op aansluitend. Beiden op het grote podium en beide optredens volledig uitverkocht. Om  de populariteit van de Britse scene nog maar even heel duidelijk te maken.

Mooi hoe Seed Ensemble zichzelf introduceert met eerst alleen pianist Deschanel Gordon, bassist Rio Kai, drummer Patrick Doyle en de geweldige Shirley Tetteh (net als Kai ook in Maisha) en pas daarna de blazers, naast Kinoshi Sheila Maurice-Gray (trompet en ook Kokoroko), Chelsea Carmichael (tenorsax), Joe Bristow (trombone) en Hanna Mbuyea, het podium op te zien komen. Een lekker vol podium met, zoals als snel blijkt, een heerlijk rijk geluid.

De composities van het album Driftglass (2019) zijn de basis van de set. Composities die vanuit de souljazz zijn opgezet en met fijne Caribische en West-Afrikaanse invloeden zijn verrijkt. De band geeft een energieke set die de gevarieerde arrangementen van Kinoshi tot volle glorie laten komen, tevens de jonge muzikanten de gelegenheid geeft om met fijne solo’s zichzelf echt goed te laten zien.

Ook fijn dat de jonge Britse jazzmuzikanten uitgesproken zijn. Natuurlijk heeft dat te maken met de diverse achtergronden waar de muzikanten vandaag komen. Kinoshi maakt zich zorgen over het feit dat ze zich met haar donkere huidskleur in Londen/Engeland steeds minder thuis voelt terwijl ze toch al derde generatie is. Dat ze sinds de voorstellen over een Brexit de discriminatie hopeloos heeft zien toenemen. Om de hoop erin te houden combineert ze deze sociale gedrevenheid met teksten over haar grote liefde voor science fiction. Het levert prachtige, pure en gedreven muziek op.

Nubya Garcia, nog warm van een lange vakantie in Colombia, is in frisse topvorm. Op de vorige editie van London Jazz maakte ze in Maisha en in het trio van tubaspeler Theon Cross al een onvergetelijke indruk. Haar muzikale gedrevenheid en klasse spatte vorig jaar van het podium. Binnen het jaar van de kleine zaal en de lobby gelijk het volgende jaar naar het grote podium van Studio 4 in Flagey door, dat is maar weinigen gegeven. Maar Garcia draait daar haar hand niet voor om.

Natuurlijk helpt het dat je natuurtalent Joe Armon-Jones in je band hebt. Want wat is ook die in de jaren na de jonge jazzexplosie in London gigantisch gegroeid zeg! En waar de man eerst nog vooral de Fender Rhodes en andere keyboards bespeelde is hij steeds meer achter de piano te vinden. En ook daar weet hij optimale indruk achter te laten.

Naast Armon-Jones heeft Garcia in drummer Sam Jones en bassist Daniel Casimir een mooi geschakeerd kwartet te pakken dat zich met het repertoire van Garcia wel raad weet. Een echt eigen album heeft ze nog niet uit (het schijnt dan eindelijk dit najaar te verschijnen) maar de tracks die ze reeds eerder op twee EP’s zette blijken in een iets aangepaste en fijn langgerekte versie al net zo overtuigend. Vooral op de voortreffelijke manier hoe ze gespeeld worden.

Binnen een jaar is Garcia echt gigantisch doorgegroeid. Haar spel, in eerste instantie hard beïnvloed door de manier waarop nestor Shabaka Hutchings de nieuwe jazzmuzikanten op sleeptouw nam, heeft zich mooi naar een eigen warme dan weer dynamische stijl doorontwikkeld. Ook haar presentatie is fijn en open. Ze is nu echt volledig klaar om het grote podium over te nemen en een ijzersterke show neer te leggen. Dat bewijs levert ze vanavond optimaal.

Wat is deze avond vol levendige en warmbloedige jazz een overheerlijke afsluiting van Brussels Jazz 2020. Een in alle facetten ideale editie met een prachtige programmering , allemaal uitverkochte zalen, bij elke concert weer een uitstekend geluid, een vloeiende productie en een fijn relaxt dan weer super enthousiast publiek. Optimaal van jazz genieten doe je dus zo!

We zien nu al uit naar Brussels Jazz 2021.

Foto’s: Cindy de Kuyper (Nubya Garcia, Seed Collective), Olivier Lestoquiot (Joe Armon-Jones)