×

10 november 2016

IJzersterk Neil Cowley Trio in St. Johns in Oxford

Label: Hide Inside Records

Omdat hun nieuwe album Spacebound Apes ons ondersteboven blies voelden we een ernstige behoefte het Neil Cowley Trio weer eens live te gaan zien. De St. John The Evangelist Church in Oxford was de plek en het werd een uitermate fijne avond.

Het Neil Cowley Trio gaat onderhand al weer tien jaar mee. Ze spelen een heerlijk vorm van vrije jazz die volop met rock en pop elementen is versneden. Het duurde twee sterke albums en heel erg veel spelen maar met hun derde, en meesterlijke, album The Face of Mount Molehill uit 2012 zagen ze hun harde werken beloond met zeer goede verkopen en een uitgebreide en zeer goed bezochte tour. Vervolgalbum Touch en Flee (2014), was behoorlijk anders, meer puur en sober, dat de voorganger maar bleek al snel zelfs nog beter te zijn. Nadat hun platenlabel Naim Records besloten had een andere koers te varen (heel slim om dat net te doen nu de Britse jazz groots in de lift zit) werd de band gedropt (net als alle andere succesvolle jazz acts). Geen probleem voor Cowley die een nieuw album al volledig in zijn hoofd had. Dan maar op het ooit zelf opgerichte platenlabel uitgebracht.

Spacebound Apes, een krachtig verhaal over een midlife crises op muziek gezet, werd in het thuisland gelukkig uitstekend ontvangen en de belangstelling voor de concerten die de band door het land geeft zijn dan ook steevast erg goed bezocht op volledig uitverkocht. Cowley pakte met Spacebound Apes groots uit. Hij verzon niet alleen het verhaal maar schreef het ook in elf delen op (het album kent ook elf composities). Voor het fraai uitgevoerde boek (verkrijgbaar bij de optredens) liet hij prachtige illustraties maken door Sergio Sandoval, een man die veel met Guillermo del Tor (onder meer Pan’s Labyrinth) werkte. Hij maakte ook de beelden die nu tijdens de concerten worden getoond.

De Spacebound Apes-tour heeft een andersoortige opzet als de reguliere optredens van het trio. Het eerste deel is nu volledig ingeruimd om het verhaal van Spacebound Apes te vertellen. Met de erg fraaie beelden op een scherm achter het, met een man meer, uitgebreide trio, komt de geweldige muziek nog meer binnen. De band, met naast Cowley op piano, het immer excellente ritmetandem Evan Jenkins op drums en Rex Horan op bas, speelde zeer gedreven en geïnspireerd. De zaal was zeer onder de indruk en toen Cowley solo achter de piano het wonderschone Grace speelde kon je dan ook een speld horen vallen. Prachtig eerste deel!

Het tweede deel van het programma werd door het trio gevuld met een flink aantal NCT-klassiekers. Fijn om onder meer weer eens geweldige composities als His Nibs, Sparkling, Rooster Was A Witness, het heerlijk hakkende Kneel Down en Slims voor bij te horen komen. De tweede set werd met een vaart en energie gespeeld zoals je maar heel weinig trio’s hoort doen. Het spelplezier spat er bij deze drie muzikanten nog altijd nog net zo van af als toen ze begonnen. Heerlijk om te zien en horen en het publiek was dan ook volledig verkocht. Een optreden van het Neil Cowley Trio is immer een louterende ervaring maar deze tour, zo met een split in delen, brengt het beste in het trio teweeg. Hopen dat ze ook weer snel deze kant op komen.