×

18 januari 2023

Hypnotiserend, sfeervol en dynamisch: Robin Kester live in Leiden

Label: AT EASE

Robin Kester

Robin Kester deed de afgelopen twee jaar al vele oren spitsen met haar mini-album This Is Not A Democracy en de bijbehorende singles The Dirt en Sweat and Fright. Kesters even diepe als ijle, hypnotiserende elektronische pop werd ook door de BBC opgepikt. Zelfs festival SXSW klopte aan. Het begin van 2023 staat in het teken van de debuut-lp Honeycomb Shades, die uitkomt op 24 februari, en een mooie clubtour. De kleine zaal van Gebr. De Nobel in Leiden is op 17 januari het decor van de try-out.

Het publiek komt in de stemming met tracks van Portisheads Dummy en Blackstar van David Bowie. Alleen met gitaar begint Kester even na acht uur het optreden. Haar ruimtelijke bas- en gitaarklanken, samen met haar onontkoombare, atmosferische zang zetten de toon voor de avond. Als de band hierna het podium betreedt weet Kester zich omringd door een tweede gitaar, bas, drums, een mooi arsenaal aan extra toetsen en percussie en twee achtergrondstemmen. Kesters zang is hierdoor live wat minder prominent aanwezig dan op plaat maar deze live-dimensie is even genietbaar; de songs blijven sfeervol en ruimtelijk. En op enkele galmende, uitwaaierende passages na, behouden ze vanavond ook hun impact en profiel.

Natuurlijk staat het optreden in het teken van het nieuwe materiaal en de recente singles die terug te vinden zijn op Honeycomb Shades. Dus komen de bekendere songs Cat 13 en Celeste voorbij. Kester vertelt hoe ze inspiratie vond bij de bijzondere horrorfilm Midsommar. De band gooit er hierna een schep bovenop en een zaalvullend, geestverruimende geluid waait van het podium. Skinny Kids laat vervolgens interessante ritmiek en bezwerende sferen horen. Het belooft wat voor het album. Vervolgens gooien Kester en band het twee songs lang over een andere boeg: op hoger tempo en lekker strak.

Robin Kester 1

Zo heeft het concert een mooie opbouw, uitmondend in de stevige, uitgesponnen grooves van Sweat and Fright, de single uit 2020. ‘Bedankt dat we het hier mochten uitproberen’, zegt Kester na ruim drie kwartier. De band speelt nog twee extra’s, zonder het podium eerst te verlaten en dat blijken op de valreep nog twee hoogtepunten Dead End en Goodnight Argus. Eerstgenoemde laat een mooie, elegante lichtheid horen terwijl de song over Argus – inspiratie kwam van Stephen Fry’s (luister)boek Mythos – intrigerende, stemmige sferen schept. Een sterk einde van een intiem en veelbelovend concert.

Robin Kester en band spelen op 20 januari op Eurosonic en Platosonic in Groningen en gaan vanaf eind maart op tournee met Amber Arcades:

22 maart: Paard, Den Haag
23 maart: Merleyn, Nijmegen