11. Over and Over
  12. Melody of Love
  13. Ready for the Floor
  14. Look at Where We Are
  15. Sabotage
  16. I Feel Better

Bij een band als Hot Chip verwacht je een prachtavond waarbij het publiek in beweging gezet wordt. Zeker nadat ze afgelopen zomer A Bath Full of Ecstasy dropten, een plaat waarbij er meer ruimte voor gevoelige ballads ontstaat, maar waar zoals verwacht de dance nog steeds domineert. Met het charmante Alaskalaska als voorprogramma die met hun mix van wave, fushion en funk de zaal opwarmt. Een strak gespeelde korte set, waar als kanttekening geplaatst mag worden dat de bassist de lastige partijen schaamteloos uit een kastje tevoorschijn tovert. Maar dit mag de pret verder niet drukken, men staat toch vooral op de jongens uit Londen te wachten.

Als er dan vrij snel een opgepimpte stoere vrouwenstem uit de speakers schalt weet je dat het daadwerkelijk gaat beginnen. Met Huarache Lights van het voorlaatste album Why Make Sense? trapt Alexis Taylor met zijn zestallige vriendengroep af. Allemaal zichtbaar ouder geworden, al blijft de kleinere bebrilde frontman de uitstraling van rellende jongeling houden. Hot Chip koppelt de energie van de punk aan de rave van de jaren negentig, en slaagt al twintig jaar lang er in om de massa binnen de kortste keren aan het dansen te krijgen.

De dresscode van de bandleden sluit perfect bij de lichte kleuren van de laatste albumhoes aan. Waardoor het de indruk wekt dat ze in een overall een snoezige kinderkamer geverfd hebben. Terwijl het publiek direct helemaal los gaat, is de flow vanuit het podium een stuk beheerser en meer mellow. Doordat de gemiddelde leeftijd van de muzikanten rond de veertig jaar is, begrijp je dat die gedoseerd hun vakmanschap verrichten, al is er meer dan genoeg ruimte voor conga percussie en ingestudeerde danspasjes.

Natuurlijk voert de elektronica de boventoon, maar dat Hot Chip ook gebruik van andere instrumenten maakt valt live een stuk meer op. Er wordt met gemak tussen gitaar, keyboard en percussie geswitcht. Als in een ware stoelendans gaan deze ook nog eens bij de bandleden van hand naar hand. Vanuit de Happy Summer Of Love klanken van Don’t Deny Your Heart wordt de aandacht op nieuw werk gevestigd. Dat ze de oude songs beheersen weet je ondertussen wel.

Geconcentreerd zetten ze de titeltrack van A Bath Full of Ecstasy in, en doordat hierbij het tempo wat omlaag gaat, kakt het muzikaal een beetje in. Bij de enthousiaste toehoorders is hier weinig aan op te merken, die vinden het allemaal wel prima. Zelf ben ik nog totaal niet aan dit rustpuntje toe, van mij mogen de beats nog wel wat doeltreffender om de oren vliegen. Dan zijn de lancerende voorbij schietende computergame bliepjes van Flute een verademing.

De tweede nieuwe track Hungry Child wordt ook goed ontvangen, maar het publiek wordt vervolgens pas echt beloond met het Boy From School hitsucces. Een gewaagde keuze om zo snel in de set al twee bekende singles te laten passeren. Doordat ze naadloos in elkaar overlopen, blijf je heerlijk in deze trip hangen. Het deephouse achtige einde van French Kiss maakt een goede doorstart naar het soepel in de hoogte gezongen Spell. Met het daarop aansluitend Positive bewijzen ze wel dat dit recente duo in de schaduw van de explosieve hoogtepunten staat die daardoor de zaal gek maken.

Met de regelrechte clubklapper Over and Over gaat het dak er in het krachtige refrein volledig vanaf, om vervolgens vanuit de bodem tot Melody of Love op te bouwen. Met de new wave invloeden van Ready for the Floor sluiten ze tevreden af. Zou de band geen tijd meer voor een toegift vrijmaken, dan kijk je al op een meer dan geslaagde topavond terug.

Die toegift komt er dus wel. Het sfeervolle Look At Where We Are is maar voorspel, vervolgens zetten ze een waanzinnige cover van Beastie Boys Sabotage in. Het gemis van Adam Yauch wordt niet pijnlijk benadrukt, eerder hoor je de intensiteit van deze hip hoppers in een waardig eerbetoon terug. Stiekem wel het hoogtepunt van de setlist. Met I Feel Better sluiten ze in cooling down stijl hun party af, waarna je in de geur van transpirerende feestgangers met alleen maar tevreden gezichten een avond Melkweg ten einde brengt. Hot Chip kan het nog steeds, al zit het vuurwerk voornamelijk in de oudere nummers met af en toe een hard knallend nieuw rotje dat de boel ontregelt.

1. Huarache Lights
  2. Don't Deny Your Heart
  3. One Life Stand