×

07 september 2016

GoGo Penguin verovert ook Into The Great Wide Open

Dat het uit Manchester afkomstige GoGo Penguin het afgelopen jaar de belangrijke podia van de wereld aan het veroveren is mag duidelijk zijn. Dat ze vanuit de coole Britse jazzscene nu ook op de muzikaal diverser georiënteerde festivals opzien baart doet deugt. De zaterdagavond van Into The Great Wide Open was voor hen.

Natuurlijk wat er ook deze zaterdag weer een enorm aanbod. Wij begonnen de dag met een hartverwarmend optreden van Margaret Glaspy die in een trio opzet met bas en drums de gitaar zo lekker rafelig bespeelde dat je er niet anders als gebiologeerd naar kon luisteren. Sterke songs die lekker loom werden gezongen ook. Erg fijne start van de dag. De lekkere dynamische rocksound van Moses And The First Born sloot daar dan weer mooi op aan. De jonge band uit Eindhoven bracht afgelopen weekend hun tweede album uit dus het was een extra feest. De band speelde een strakke set met genoeg sterke songs om het publiek bij de kladden te pakken. Toen de band naarmate het optreden vorderde wat losser en uitbundiger ging spelen werd het alleen maar beter.

De Canadese songwriter/zanger/gitarist Aiden Knight bleek daarna een fraaie ontdekking. Zijn liedjes bleken een ontdekkingstocht door zijn ziel. Songs die met zijn innemende voordracht alleen maar meer indruk maakten. Een optreden wat absoluut om meer vroeg. Nu, twee dagen na het festival, zet ik zijn laatste albums Each Other weer op en verbaas met erover dat die niet harder bij me is binnen gekomen. Prachtplaat!

Festivals bezoeken betekent constant keuzes maken. Dus we moesten helaas Joep Beving laten gaan die reeds de dag daarvoor in de Vlielandse Kerk veel indruk had gemaakt met zijn verstilde pianominiaturen en dat nogmaals op het grote podium van Bij De IJsbaan mocht laten horen. Wij togen via het grote podium op het Sportveld, waar het Vlaamse Bazart een goede indruk achter liet. Nog maar een EP uitgebracht en dan al zoveel podiumuitstraling hebben (vooral zanger Matthieu heeft helemaal de juiste moves) en zo’n goede sound betekend een erg mooie toekomst. Ook fijn weer eens een Vlaamse bands te horen die in het Nederlands, , zingt en met de juiste teksten.

Wij togen vervolgens naar De Open Plek waar het ons zo geliefde GoGo Penguin zou gaan optreden. Er werd ineens erg slecht weer voorspeld na een prachtige dag in de zon dus hopen was dat de muzikanten op alle podia nog wat publiek zouden trekken. Maar ongerust hoefden we daar niet voor te zijn. De Open Plek was bomvol tijdens het optreden en het publiek werd rijk beloond met een band in topvorm. Zoals het trio in het voorjaar, net na het uitbrengen van hun derde album Man Made Object in de Village Underground in London, al aangaf zijn ze enorm gegroeid.

Op de zaterdagavond van ITGWO stond een ijzersterk trio op het podium dat het publiek optimaal veroverde. Openend met All Res en een geweldige Garden Dog Barbecue daarop volgend, kon de set eigenlijk al niet meer stuk. Fraai balancerend tussen composities van tweede album V2.0 (de zo intens terechte nummer 1 van onze 2014 jaarlijst) en laatste album Man Made Object speelde de band een dynamische festival set met eigenlijk alleen het prachtige GBFISYSIH als rustpunt. Het publiek reageerde dol enthousiast, zelfs toen het harder begon te regenen, en was zelfs volledig verloren toen GoGo Penguin met kraker Protest het optreden zeer overtuigend afrondde. Net als The Comet is Coming op de vrijdag was het optreden van GoGo Penguin een van de wel heel rake hoogtepunten van deze editie van ITGWO.

Van geluk mag zeker gesproken worden toen net na het optreden pas de regen echt met dikke bakken naar beneden kwam. Maar toen was het dan ook echt fout. Het was een keuze maken naar welk podium te gaan en beschutting te zoeken of er gewoon vol voor te gaan. Wij besloten bij Het Open Veld te blijven en pikten daar nog wat enerverende klanken van The Golden Dawn Arkestra mee. Hun muziek, gedrenkt in de jazz, afrobeat, funk, soul en rock kreeg ondanks het weer gelukkig nog heel wat mensen op de been. Het enthousiasme van de band bleek uiteindelijk hun redding.

Foto GoGo Penguin: Joost Adams