×

Concert

05 juli 2019

Jazz Montréal 2019

Gesù rules: Stéphane Wrembel en Christine Jensen NY Quartet

Geschreven door: Dick Hovenga

Een wel heel mooie aftrap van wederom een avond Montreal Jazz is het optreden van Stéphane Wrembel, de virtuoze Franse akoestische gitarist, volop beïnvloed door Django Reinhardt, die grote populariteit verkreeg toen zijn songs in de ijzersterke Europese Woody Allen films Vicky Cristina Barcelona en Midnight in Paris werden gebruikt.

Het podium van Gesù is zijn plek vanavond en hij maakt er met een driekoppige jonge band een groot feest van. Startend in zijn eentje vertellend over de geschiedenis van de gypsy jazz en gelijk daarbij verbluffend spelend, verandert de setting en sfeer tot iets wilder en nog virtuozer als de andere muzikanten op het podium aansluiten.

Wrembel is een rasverteller een aan absolute publieks-anticipeerder en eigenlijk heeft hij het publiek al bij de eerste stukken spel te pakken. Wat een ongelooflijk goede gitarist is hij en wat vreemd dat hij niet veel bekender is. Hij speelt met zijn band een ronduit verpletterende set waarbij de nadruk ligt op de composities van zijn twee The Django Experiment albums die hij twee jaar geleden uitbracht.

Een mooi lange set van bijna twee uur (!!) zelfs waarbij Wrembel en de muzikanten uit zijn band, laten horen hoe geweldig ze kunnen spelen en hoe ze een geweldige sfeer kunnen neerzetten. Af en toe ook lekker stevig en immer los en virtuoos. Het publiek reageert buiten zinnen, kan er geen genoeg van krijgen. Wat een heerlijk optreden.

christine-jenson

Het late avond optreden in Gesù is voor saxofoniste Christine Jensen die als thuisartiest een carte blanche heeft gekregen om haar eigen voorkeursband voor de avond samen te stellen. Ze heeft in Allison Miller (drums), Helen Sung (piano) en Noriko Ueda (contrabas) een ‘all female band’. Een fraai statement in deze tijden en een heel gelukkige en super getalenteerde ook nog eens.

Alle vrouwen in de band hebben afzonderlijk hun sporen in de New Yorkse jazzscene allang verdiend en met elkaar zijn ze weer eens ouderwets meer dan de som der delen. Ze spelen vanavond alleen eigen composities, zowel nieuwe als stukken die ze ook met eigen andere projecten spelen en het klinkt allemaal even prachtig als krachtig.

Wat een geweldig kwartet is het. Vooral Sung valt op met geweldig gevarieerd spel, mooi hoe ze klassiek door haar jazz verwerkt met een haast fluwelen aanslag vervolgens in full swing aanzet met kracht en volle energie. Ook Miller heeft een lekker kittige volle aanslag en swing in haar spel dat dan weer mooi aansluit op het dynamische bas spel van Ueda. Jensen zet de lijnen uit en verfijnd en versterkt de composities met haar fraaie spel.

Zoveel volledig uit vrouwen bestaande jazzkwartetten zijn er niet en wat vreemd eigenlijk. Zoveel klasse als vanavond te horen is moet gewoon de oceaan over en ook volop in Europa te horen zijn. Christine Jensen New York Quartet: in de gaten houden dat kwartet.

Foto’s: Christine Jensen NY Quartet; Alexanne Brisson, Stéphane Wrembel; Benoir Rousseau

Meer Festival International de Jazz de Montréal 2019: