×

03 juni 2014

Gelikt Kings Of Leon zorgt voor extatisch Ziggo Dome

Geschreven door: Natalie Polman

Het was alweer bijna vijf jaar geleden dat Kings Of Leon met een eigen headlineshow in Nederland te zien was en dat optreden (in Ahoy Rotterdam) verliep niet bepaald fleurig. De band kon in een hal van die capaciteit staan dankzij doorbraakhit Sex On Fire – en vond dat niet heel plezierig. Zanger/gitarist Caleb Followill kon het niet uitstaan dat iedereen zo volledig losging op het nummer en de rest – in zijn ogen – een beetje links liet liggen. De band vertrok zonder toegift te spelen, wat beantwoord werd met een fluitconcert. Vanavond blijkt het uitverkochte Ziggo Dome beter op de hoogte en de band beter in zijn vel.

De band heeft de luxe een setlijst samen te kunnen stellen van zes studioalbums, waarvan Mechanical Bull het laatste en tevens de naam van de tour is. Een hit als Sex On Fire werd niet meer gescoord, maar de band heeft genoeg ander mooi materiaal om uit te kiezen. Neem daarbij het reusachtige led-scherm waarop prachtige projecties van zowel band als caleidoscopen, bloemen en landschappen te zien zijn en alle ingrediënten voor een goed concert zijn daar.

Hoewel Caleb nog steeds lekker zichzelf is en routineus en bijna onverstaanbaar zaken mompelt in de trant van “We love you” en “Thank you” tussen de nummers door, ontvangt het publiek bijna alles wat gespeeld wordt met open armen. Taper Jean Girl en Family Tree brengen het publiek al zeer vroeg in de set in beweging, de herkenbare openingsnoten van Closer laat mensen opgewonden gillen en wanneer de frontman tijdens Temple voorzichtig begint te klappen, haken de mensen zo snel in dat het de ‘Kings’ zelf lijkt te verrassen. Als vervolgens tranentrekker Pyro luidkeels wordt meegezongen, kan er een bedankje af: “That was the best singing of a crowd I’ve heard on this song.”

Kings Of Leon is geen band van onverwachte spontane solo’s of jams dus die krijgen we dan ook niet. Wat we wel krijgen is een ontzettend snelle (voor de langer dan zevende minuten durende fanfavoriet Knocked Up is geen ruimte) en strakke show in een zaal met uitstekend geluid en bandleden die niet ouwehoeren maar gewoon spelen wat ze moeten spelen. Eigenlijk een tikkeltje braaf en voorspelbaar. Komt het door hun vaderschap? Hun roem en rijkdom die ze wellicht wat lui maakt? Of zijn de zoons van een predikant gewoon niet zo heel ruig? Het zal de fans een worst wezen, die zien een foutloze Kings Of Leon show.

Wanneer toeschouwers tegen het einde van de show gewillig het zaklampje van hun telefoon aanknippen voor Cold Desert, worden ze getrakteerd op een ‘sneeuwbui’. Het extatische gevoel in de Dome is al op zijn hoogtepunt en Use Somebody en afsluiter Sex On Fire (uiteraard begeleid door een vuurwerkshow) moeten nog komen. Missie geslaagd.

Setlist Kings Of Leon in Ziggo Dome, 2 juni 2014:

• Supersoaker
  • Taper Jean Girl