10. Wave
  11. Smile
  12. Old Friend/Ne Me Quitte Pas
  13. Comecar de Novo
  14. Bluesette
  15. What a Wonderful World

Het Amsterdamse Carré was afgelopen zondag 8 mei het slot van een reeks concerten ter nagedachtenis aan de grote Toots Thielemans en het feit dat hij dit jaar 100 jaar geworden zou zijn. Met het Metropole Orkest, onder leiding van Vince Mendoza, als prominent middelpunt en toetsenman Kenny Werner, gitarist Philip Catherine, de Braziliaanse zanger Ivan Lins en mondharmonicaspeler Grégoire Maret natuurlijk al net zo prominent als het Metropole aanwezig.

Natuurlijk heeft het Metropole Orkest een geschiedenis met Toots. Reeds vanaf begin jaren zestig werd er met hem opgetreden. Muziekgeschiedenis werd geschreven met de soundtrack van de legendarische Paul Verhoeven film Turks Fruit waarvan Rogier van Otterloo, destijds dirigent van het Metropole Orkest, de fantastische muziek schreef en Toots met zijn harmonica en gefluit hemelse allure aan de muziek meegaf. De film kan niet los van de muziek gezien worden.

Iedereen die vanmiddag aanwezig is op het podium heeft een link met Toots en het is voor velen een emotionele gebeurtenis om de serie concerten op het podium van Carré te beëindigen. Daarbij zeker ook aangetekend dat iedereen die met het Metropole speelt en al helemaal onder leiding van Vince Mendoza de uitzonderlijke klasse van die combinatie als basis heeft.

Gedurfd is de keuze van Maret om voor deze serie de mondharmonica te spelen. Ik denk dat er maar heel weinig mondharmonicaspelers zijn die juist op deze affiche durven te spelen. De legende van Toots is heel groot. Marte doet het op zijn eigen manier zonder Toots te imiteren maar juist wel te eren. Zijn spelbeheersing is prachtig en zijn spel zal Toots tevreden hebben gestemd. Maret weet steeds de juist toon te treffen.

In eerst instantie is het Werner die de lead pakt maar het is vooral Catherine die met fabuleus spel de volle aandacht pakt in het eerste gedeelte van het concert. Wat een gemak en subtiliteit weet hij toch in zijn spel te leggen. Naast Toots, waar hij veel mee samenspeelde is hij natuurlijk al net zo’n muzikanten die met zijn spel de wereld veroverde. Dance for Victor (in een arrangement van Bert Joris) is een eerste hoogtepunt.

Wat is het ook weer een feest het Metropole te horen. Het zaalgeluid is prachtig en echt elk instrument komt machtig door. De subtiliteit van de arrangementen is in de handen van Mendoza ronduit machtig. Hij weet echt alles uit de muzikanten te halen. Jammer wel dat er maar één stuk van Turks Fruit gespeeld wordt. Bekend is dat Toots dol was op Dat Mistige Rooie Beest, ook een eigen favoriet. Het affiche houdt het op het mooie Rosa Turbinata.

Na de pauze is het gelijk keihard raak met een wonderwel geslaagde versie van Jaco Pastorius’ Three Views of a Secret. Het arrangement van Mendoza is adembenemend mooi. En Toots was een groot Pastorius fan. Het wat uitgekauwde Smile (van Charlie Chaplin) krijgt met een arrangement van Mendoza dan wel weer de klasse die het verdient.

Zangeres Tuto Puoane heeft een mooie warme soulstem en is een geslaagde keuze voor dit concert. Ivan Lins, waarmee het Metropole onder leiding van Mendoza een paar jaar geleden nog een Grammy won, is de oude legende die dan niet meer echt heel goed bij stem is maar wel met beleving en heel veel emotie zingt. En dat doet wat met je. Vooral als je Lins denkend aan zijn vriend Toots stuk ziet gaan en zijn meegekomen zoon Claudio, die hem bijvalt als het even niet meer lukt, hem troostend de arm over de schouder legt.

Natuurlijk is het niet alleen Lins die de Braziliaanse sfeer meeneemt. Zoals bekend is Toots vaandeldrager van de bossa nova buiten Brazilië geweest en werd hij daardoor door alle Braziliaanse muzikanten op handen gedragen. En heeft hij veel opgenomen met ze. De grootse componisten voor Toots waren Antonio Carlos Jobim en Michel Legrand. Natuurlijk komt dus Wave voorbij.

Al net zo natuurlijk is het dat Ne Me Quitte Pas van Jacques Brel voorbij komt. Ook al zo’n helden-Belg die wereldwijde status verkreeg met indrukwekkende en eigenzinnige composities. Elk Toots concert zou geen echt Toots concert zijn als zijn klassieker Bluesette niet gespeeld zou worden. Het zou de ideale afsluiter geweest zijn (What a Wonderful World, wat nu de uitsmijter was, was dit met alle respect niet echt). Bluesette is dan ook zo’n onvervalste klassieker.

Het concert in Carré sloot een fijne serie concerten onder de titel Toots 100 in stijl af. Een warme en emotionele herdenking van een groots muzikant met veel respect en erkenning gedaan.

1. St. Louis Blues
  2. Days of Wine and Roses