6. Private Isle
  7. T.M.L.
  8. City
  9. Faithfully Yours
  10. Night Is Long
  11. Bitter Storm

Drie maal een scheepsrecht! Nadat al twee keer eerder het concert van Flying Horseman in Merleyn is uitgesteld, laten de coronamaatregels het nu wel toe om op te treden. Ondanks dat dit voor veel bezoekers het eerste concert sinds een lange tijd is, wacht het nieuwsgierige publiek buiten geduldig totdat de zaaldeur geopend wordt. Geduldig, omdat de brandweer eerst vanwege een koolstofmonoxidemelding moet inventariseren of alles veilig is. De band van Bert Dockx prijst zich gelukkig dat de zaal helemaal gevuld is en deelt dit ook met het publiek. Geen anderhalve meter gebeuren meer, maar gewoon ouderwets genieten, zoals het in principe ook hoort.

De energieke ontlading begint aan de kant van het podium, alle ingehouden speeldrift openbaart zich al gelijk met duistere dansfunk en warme knipperlichtdisco in Citizen, de openingstrack van het vorig jaar verschenen Mothership. De nachtclubrode belichting leent zich prima voor het intieme sfeertje, want eigenlijk is een kleine zaal als Merleyn het perfecte platform om Flying Horseman live te ervaren, al gun je ze zeker een groter speelveld. Een overtuigende aftrap welke door veel applaus beantwoordt wordt, al is het publiek nog wat onwennig aan het rond schuifelen. De stilte van een jaar zorgt er wel voor dat het geroezemoes in de zaal tot een minimum is teruggebracht, en het genieten op de voorgrond staat.

Hotel wordt door een heerlijk wegblazend briesje beantwoordt, en laat perfect die veelzijdigheid horen waar Flying Horseman garant voor staat. Er wordt nog wat met het geluid gestoeid, wat nog net een tikkeltje te hard staat afgesteld, vervolgens is het daarna volledig in balans. Beschouw Hotel maar als de ultieme soundcheck, waarvoor vanwege die koolstofmonoxidemelding minder ruimte beschikbaar is. De nadruk ligt dus sterk op Mothership, de catchy sprankelende Set Reset single met die gave stekende hooks komt ook al vroeg in de avond voorbij, net als de ronddolende sfeervangers zoals het lange Where Do You Live en het ping pongende Private Isle die vooral door het toedoen van Alfredo Bravo in meerdere ijzingwekkende brokstukken uiteenvalt, waar Bert Dockx flarden Pink Floyd slidegitaargeweld op los laat.

De alsmaar in beweging zijnde Mattias Cré eist samen met slagwerker Alfredo Bravo de hoofdrol in de free funk van Secrets op. Als Bert Dockx trots mededeelt dat ze een aantal oude nummers in een nieuw jasje hebben gestoken, wordt er vanuit de zaal luid om Spiders geschreeuwd. Deze komt echter niet voorbij, maar daarvoor in de plaats volgen wel aangename versies van de met mega-bel en strijkstok bespeelde basgitaar in het knetterende T.M.L., de dromerige City stadsschets, een imaginaire nachtwandeling door het verlaten Antwerpen in Faithfully Yours en de atmosferische klimaatverandering van de claustrofobische broedmachine Night Is Long.

Na zich eventjes in het publiek te mengen betreden ze nog eenmaal het podium. Daar passeert in de gehoopte toegift zelfs nog een grimmige holle doemversie van Bitter Storm die alweer ruim tien jaar geleden debuutplaat Wild Eyes opent. Een aangename mix van kille eighties postpunk, stadse loungerock en zelfs psychedelische progressieve rockuitspattingen komen vandaag volledig tot hun recht. De bijna identiek gestylde zusjes Maieu voegen er griezelige spookachtige backing vocalen aan toe. Zelden is het verlangen naar een optreden zo groot als op deze memorabele avond geweest.

1. Citizen
  2. Hotel
  3. Where Do You Live