×

03 juli 2019

Südtirol Jazz 2019

Flamenco in de Dolomieten: Chicuelo & Marco Mezquida

Geschreven door: Nausikaä de Blaauw

• fotografie door Nausikaä de Blaauw

Vanuit kasteel Hocheppan heb je een spectaculair uitzicht over de stad Bolzano en omringende gebergten. Een bijzondere locatie; een goede reden voor Südtirol Jazz om hier een concert te organiseren. Binnen de muren van deze eeuwenoude burcht, van oudsher één van de belangrijkste verdedigingswerken in Zuid-Tirol, maakt het trio van Chicuelo & Marco Mezquida zijn opwachting op een snikhete zondagmiddag.

De fresco’s in de kasteelkapel zijn de trots van Tirol. Op de binnen- en buitenmuren zien we scènes uit het leven van Christus en de apostelen en een aantal andere Bijbelse taferelen, zoals de parabel over de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. De gids in het kasteel vertelt ons er alles over.

Maar, daarvoor zijn we hier niet. Juan Goméz ‘Chicuelo’ is een befaamd (modern) flamencogitarist uit Spanje en zijn landgenoot Marco Mezquida kennen we inmiddels: hij is artist in residence tijdens het festival dit jaar. Zij worden in de kasteeltuin ritmisch ondersteund door percussionist Paco de Mode.

Uitgeteld op het gras, door de allesoverheersende warmte, droom ik weg bij dit trio dat me virtuoos overrompeld. De lichte touch van Mezquida combineert geweldig goed bij de pittige, scherpe aanslag van Chicuelo die de muziek overigens ook moeiteloos weet terug te brengen naar een subtiel, romantisch geheel. Ook ritmisch zijn de heren zeer goed op elkaar ingespeeld. Dit is dan ook geen gelegenheidsformatie. Het gelt, het smelt, het klopt en overtuigt.

De afzonderlijke partijen meanderen op natuurlijke wijze langs elkaar heen; een mooie mix van flamenco en jazz. Tempowisselingen zorgen voor een welkome muzikale verfrissing en tijdens de opzwepende stukken, die uiteraard niet ontbreken in dit flamencogebeuren, slaakt Chichuelo af en toe een passionele kreet die ons vertelt dat we hier helemaal goed zitten.

De set bevat mooie, complexe unisono- en canonstukken die de mannen ogenschijnlijk moeiteloos ten gehore brengen. Het werk uit drie delen, Lenta, Andante, Trepidante, is een verhaal op zich waarin alle facetten van de flamenco aan bod komen. Eigenlijk een concert binnen het concert. Dan nog twee toegiften: Tina, geschreven door Mezquida voor zijn peetdochter, en we sluiten af met een klassiek flamencostuk dat wordt ingezet door Chicuelo.

Een adembenemend goed optreden in een prachtige setting!