×

19 augustus 2014

Fijne kleine ontdektent op Middelheim

Met een kleine tent, ook wel de Club Stage genoemd, werden op Jazz Middelheim de pauzes tussen de optredens op het grote podium voorzien van nog meer live optredens. Met een reeks opvallende namen.

De donderdagavond was de Club Stage voor het internationale sextet The Bureau Of Atomic Tourism (B.O.A.T.) van Teun Verbruggen. De fameuze drummer van onder meer het Jef Neve Trio, maar tegelijkertijd zo ongelooflijk veel meer, heeft een buitengewoon belangwekkende groep muzikanten bijeengebracht die in 4 sets lieten horen onvergelijkbaar te zijn. Van de opening van Jozef Dumoulin, solo op Fender Rhodes tot aan de fullband als hoogtepunt en afsluiter tot middernacht was het absoluut indrukwekkend.

De vrijdagavond werd gevuld door de jonge, zeer veelbelovende, Franse pianist Thomas Enhco die in 4 indrukwekkende sets zijn muzikale kracht toonde. Eerst solo op piano, daarna als duo met Vassilena Serafimova op marimba. Met Jeremy Bruyere op bas en Nicolas Charlier op drums werd het optreden in 4 delen krachtig en indrukwekkend beeindigd. Wat een geweldig talent die Enhco. Het kan niet lang meer duren voordat hij groots wereldwijd door zal gaan breken.

De zaterdagavond was voor het eerder op Gent Jazz indruk makende Mangold de Cobre. De band die ook verspreid over de avond in 4 sessies in verschillende samenstelling speelde, hakte er, met lekker door rock geïnjecteerde composities, flink in. Met blazers erbij werd het feest alleen maar groter.

Op de zondag mocht de Spaanse tenorsaxofonist Gorka Benitze laten horen waarom hij ook tot de lichting veelbelovende muzikanten, rijp voor een grootse doorbraak, behoord. Met twee duo set, met David Xirgu op drums, en twee triosets, met Dani Perez op gitaar (en ook Nic Thijs op bas) maakte zijn door Rollins en Lovano beïnvloede spel (terecht) indruk bij het publiek wat in groten getale naar de Club Stage was toegestroomd.

Meer Jazz Middelheim 2014: