×

10 april 2013

Een Klezfunkfeest van Abraham inc.

Geschreven door: Kay Krijnen

Het is geen voor de hand liggende combinatie. Abraham inc. brengt klezmer, funk en hiphop bij elkaar en elk genre is vertegenwoordigd door een vooraanstaande naam. Fred Wesley is de afgevaardigde uit de funk. Hij was trombonist bij o.a. James Brown. De klezmer wordt vertegenwoordigd door klarinettist David Krakauer en producer Socalled is verantwoordelijk voor de HipHop grooves en sampling. Tezamen geven ze leiding aan de acht bandleden die ze hebben meegenomen. Zoveel kwaliteit en diversiteit op één podium: dat schept hooggespannen verwachtingen.

Fred Wesley en David Krakauer

Fred Wesley en David Krakauer

Na een beetje warmspelen in een wat aftastende funk-jam, wordt het al gauw smullen geblazen. Zowel van de strakke blazerssectie met hun puntige accenten als van de band bestaande uit drums, bas en 2 gitaren. En ook van Krakauer, want wanneer hij een paar hoge noten uit zijn klarinet tovert, geeft hij energie en nesjomme aan band en publiek.

Al snel blijkt het overheersende ingrediënt de funk en blijft de klezmer de eerste helft van het concert voornamelijk beperkt tot repeterende patronen van 1 maat die als extra flavour worden toegevoegd aan de funkband. Ook de mooie, sfeervolle klezmermelodiën die als intro dienen zijn prachtig, maar worden wel snel onderbroken door een hiphopbeat. Dit had spannender uitgewerkt kunnen worden.

Socalled

Socalled

Verrassend wordt het wanneer David Krakauer een klezmerpatroon voorspeelt en de funk-blazerssectie hierop antwoordt met hetzelfde notenmateriaal, vertaald naar een typische funk-sound.

Dit kenmerkt ook gelijk het concert: de twee werelden worden allebei prachtig vertolkt, maar echte synergie ontstaat er niet. Wel veel energie! Want de beats zijn krachtig, de blazers vlijmscherp, de rapper is een sympathieke knuffelbeer en de band een stomende funkmachine. Zo wordt het publiek opgezweept voor een geslaagd Klezfunkfeest op een koude zondagmiddag.

Gezien: Abraham inc. , Rasa Utrecht, 7-4-2013