×

05 maart 2019

Een heavy avondje met Blaze Bayley in Gebr. De Nobel

Geschreven door: Remco Kreft

• fotografie door Lenn Photography

Het is inmiddels vaste prik, als Blaze Bayley op tour gaat doet hij altijd even Leiden aan. Dit is de derde keer dat hij in Gebr. De Nobel staat en hij heeft daarvoor zelfs nog in het pittoreske metal café Lazarus gespeeld, pal aan de overkant van de Nobel. Altijd voor een goed gevulde zaal, en dat is vandaag niet anders.

Blaze Bayley-4Chris Appleton-1

Blaze Bayley is ooit begonnen als zanger van Wolfsbane maar is bij het grote publiek uiteraard bekend geworden als zanger van Iron Maiden, waar hij tussen 1994 en 1999 deel van uit maakte. Met deze iconische band maakte hij twee albums, Virtual XI en The X-Factor. Geen slechte albums, maar ze behoren niet tot de klassiekers van Iron Maiden. Al moet gezegd worden dat het, mede door Blaze geschreven, Futureal nog steeds tot een vaste waarde behoort in de setlist van zijn voormalig broodheren. Na het Maiden avontuur ging hij verder als Blaze, en sinds 2007 onder de naam Blaze Bayley. Stil zitten heeft de beste man nooit gedaan, getuige de tien verdienstelijke albums na deze periode, die uiteraard doordrenkt zijn van Maiden invloeden.

Onder de naam The Eagle Spirit Tour krijgen we vanavond het beste van Blaze Bayley te horen en uiteraard worden de Maiden songs niet vergeten. Zijn band bestaat tegenwoordig uit Chris Appelton (gitaar), Karl Schramm (Bass) en Martin McNee (drums). Dit is al sinds 2014 een redelijk constante bezetting en dan hoor je gelijk. De band speelt makkelijk en is goed op elkaar ingespeeld. Dit is het eerste concert van de tour en we krijgen dan ook veel (nieuwe) nummers te horen die de band nog nooit live heeft gespeeld. De krachtige opener The Dark Side of Black bijvoorbeeld, maar ook Life Goes On, Together We Can Move The Sun en Eagle Spirit. Stuk voor stuk ijzer sterke songs, die prima vertolkt worden door een goed bij stem zijnde mister Bayley. Bij de Maiden songs zal hij altijd vergeleken worden met Bruce Dickinson, en heeft hij eigenlijk nooit een eerlijke kans gehad. Maar bij zijn eigen nummers past zijn stem perfect en laat hij horen een verdienstelijk metal zanger te zijn.

MartinKarl Schramm

Met The Day I Fell To Earth en Stare At The Sun krijgen we nog twee Blaze klassiekers uit de begin tijd van zijn solo-carrière en uiteraard worden de Maiden songs uit zijn periode niet vergeten. Virus, Man On The Egde en de afsluiter Futureal worden  uiteraard gespeeld. En het is niet heel vreemd dat dit toch de songs zijn waar het grootste gedeelte van het publiek op staat te wachten. Blaze Bayley was wederom prima op dreef en aan de opkomst en het enthousiasme te zien is Leiden de man nog lang niet zat. Tot de volgende keer maar weer!

Setlist Blaze Bayley:

• The Dark Side Of Black
  • A Thousand Years