×

15 april 2014

Droomsamenwerking Vince Mendoza en Robert Glasper

Label: Blue Note

Met twee concerten in Eindhoven en Amsterdam veroverden afgelopen weekend het Metropole Orkest en het Robert Glasper Experiment Nederland. Een zeer enerverende samenwerking.

Dat Vince Mendoza, de meest gevierde arrangeur van pop en jazz van de afgelopen decennia, een samenwerking met de grenzen van jazz opzoekende pianist Robert Glasper was aangegaan, was al een mooie aankondiging. Dat Mendoza deze samenwerking aanpakte om daarvoor weer met het Metropole Orkest te gaan samenwerken des te meer. Nadat hij vorig jaar, door persoonlijke omstandigheden, zijn plek aan de jongere en tevens zeer getalenteerde, Jules Buckley afstond was hij dit afgelopen weekend weer glorieus terug. Wat een ongelooflijke arrangementen had hij geschreven op de composities van Glasper en hoe spannend was ook zijn arrangement voor het hoogtepunt van het concert.

Hoewel Glasper juist met zijn twee laatste albums Black Radio en Black Radio 2, een ideale mix van jazz, hiphop, soul en r&b, doorgebroken is naar een groter publiek, werd voor het concert gekozen voor een bredere opzet. Met die twee albums weliswaar als uitgangspunt werden ook composities van Glaspers eerste trio albums voor Blue Note gespeeld. Voor de concerten had Glasper zijn vermaarde Experiment meegenomen en het werd eens te meer duidelijk dat saxofonist/(vocoder) zanger/toetsenman Casey Benjamin, drummer Mark Colenburg en gelegenheidsbassist Burniss Travis muzikanten van de buitencategorie zijn.

Het optreden in het MC Theater in Amsterdam had de spannende mogelijkheid om vrijwel bovenop het orkest en Mendoza en het RG Experiment te staan. Het gaf een absolute extra dimensie aan het optreden mee wat begin tot einde van grote klasse was. Zeer vrij geïnterpreteerd waren de arrangementen van Mendoza weergaloos en vernuftig vanuit Glaspers composities tot iets geheel eigens en nieuws gesmeed. Het hield in dat de zo gevierde Glasper weer eens echt flink aan de bak moest en daarmee liet zien hoe geweldig hij is. Grappig om de altijd zo coole Glasper wat zenuwachtig op te zien komen om gedurende het concert steeds lachend het geweldig spelende orkest en de solisten te horen en zien en zelfs een geweldige vorm te etaleren. In tijden Glasper niet zo zo goed horen spelen.

Gelijk met het zeer fraai uitgebouwde Rise And Shine (van zijn eerste Blue Note album Canvas) werd duidelijk dat Mendoza zich meer dan nadrukkelijk in de composities van Glasper had verdiept en deze vanuit de jazz-meets-hiphop-meets-r&b basis had getrokken en ze een meer tijdloze klankkleur had meegegeven. Opvallend hoe Mendoza juist Canvas had uitgepikt om te excelleren. Ook Portrait Of An Angel, I Remember en het titelnummer kregen binnen de ruim anderhalf uur durende set een prachtig georkestreerde versie mee.

Ook het van zijn tweede Blue Note-album In My Element afkomstige F.T.B. gemixt met de F.T.B – Gonna Be Alright versie van Black Radio en het van zijn derde BN album Double Booked afkomstige No Worries kregen rijke orkestrale versies mee. Het Experiment speelde daarna even met z’n vieren hun volledig eigen versie van Bill Whiters’ Lovely Day. Een voor hun doen korte versie. Met Mendoza terug achter de desk werden vervolgens Let It Ride (Black Radio 2), een erg mooie Canvas en I Remember gespeeld.

Onbetwiste hoogtepunt van de set was de onverwachte afsluiter. Nadat Glasper eerst grappen had gemaakt over het feit dat niet Mendoza alle arrangementen had geschreven en Mendoza op zijn beurt even later zei dat hij alle songs geschreven had, wat aangaf hoe goed de mannen het met elkaar konden vinden, werd de officiële setafsluiter aangekondigd als een song uit de Great American Songbook. Een geheel andere manier om de Nirvana klassieker Smells Like Teen Spirit aan te kondigen natuurlijk maar het geniale arrangement van Vince Mendoza deed de song eens te meer als absolute en tijdloze klassieker benoemen. Echt fantastisch hoe orkest en band naar een optimale climax toe wisten te werken en met hoeveel plezier en klasse dit gebeurde.

De ideale samenwerking tussen het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza en het Robert Glasper Experiment kan de boeken in als legendarisch. De samenwerking is tevens een van de allergrootste tips voor het komende editie van North Sea Jazz.

Setlist Metropole Orkest / Robert Glasper Experiment, zondag 13 april 2014 MC Theater, Amsterdam:

• Rise And Shine
  • F.T.B. Gonna Be Alright