×

06 september 2019

De afsluitzondag ITGWO 2019 is voor de Belgen

De afsluitdag van Into The Great Wide Open 2019 geeft maar weer eens aan hoe de Belgische scene zich de laatste jaren buitengewoon spannend ontwikkeld heeft. Beraadgeslagen en Zwangere Guy imponeerden.

We begonnen de dag met een optreden van Helena Deland op De Open Plek. Een zangeres/gitariste die met haar trio een mooie set speelde. De uit Montreal (Canada is goed aanwezig op ITGWO 2019!) afkomstige Deland heeft een mooie stem en met vijf EP’s (de uit 2016 afkomstige Drawing Room EP en de serie From the Series of Songs “Altogether Unaccompanied” vol. I, II, III & IV) handenvol sterke songs. Erg fijne kennismaking.

Helena Deland

Daarna zochten pianist/componist Wolfert Brederode en het Matangi Quartet op het Sportpark (dus het grote podium) nieuwe klassieke hoogten met de compositie Ruins & Remains. Een compositie ontstaan uit het muzikale brein van Brederode met de Eerste Wereldoorlog als uitgangspunt en de destructieve kant van de mens aan de andere kant tevens een ode aan diens veerkracht.

De compositie, mooi breed in 10 stukken verdeelde, uitwaaierende sfeervolle stukken in fraaie arrangementen vormgegeven, werd met hulp van drummer Jasper van Hulten (die zowel in het jazztrio met Brederode speelt als dat ze samen ook in het akoestische kwartet van Yuri Honing spelen) een spannende aangelegenheid. Het toegestroomde publiek zat heerlijk in de zon voor het podium en liet zich de muziek, vanuit jazz en modern klassieke patronen opgetrokken, welgevallen.

beraadgeslagen

Bij De IJsbaan maakte zich ondertussen klaar voor Beraadgeslagen, het prachtduo van drummer Lander Guyselinck (ook STUFF. en LABtrio) en toetsenman Fulco Ottenvanger (ook De Beren Gieren en FULCO). Het werd een legendarisch optreden waarbij de meesterlijke avontuurlijkheid die de muziek van hen in zich heeft, optimaal werd gecombineerd met hun muzikale onbevangenheid, begeestering en genialiteit.

Heerlijk toch hoe deze mannen vanuit volle improvisatie muziek maken en elkaar opstuwen en uitdagen. Niets is voorspelbaar, alles uitdagend bij deze jonge mannen. Natuurlijk waren stukken van hun debuutalbum Duizeldorp de basis van het optreden maar net zo gemakkelijk werden er nieuwe stukken gespeeld. Of een geheel nieuwe improvisatie waarbij de op het podium uitgenodigde publiek (‘we spelen normaal in een 360 maar dat lukte hier niet dus kom alsjeblieft het podium op’) gevraagd werd raps aan te leveren. Raps die vervolgens vanuit de opname weer door de blender over de muziek werden heen gegoten. Beraadgeslagen speelt muziek met hart en ziel, voor mensen ook die van een muzikale uitdaging houden. En die worden beloond zoals je maar heel weinig wordt beloond. Hulde!!!!

Van een andere orde is Strand Of Oaks, de band rondom de Amerikaanse zanger/gitarist Timothy Showalter, die met hun zesde album Eraserland wederom liet horen over een begeesterde hand van songschrijven te beschikken. Lekker stevige gitaarsongs die met een heerlijk vol geluid, adembenemende opbouw met klinkend gitaarwerk, naar het enthousiaste publiek werden gebracht.

zwangere-guy

Nog enthousiaster is het publiek bij het optreden de Vlaamse rapper Zwangere Guy (alias van Gorik van Oudheusden) die niet alleen met een geweldige artiestennaam maar tevens met een super aanstekelijke reeks songs De Open Plek veroverde. Wat een ontzettend innemende podiumpersoonlijkheid ook, die met zijn tracks, veelal afkomstig van zijn overrompelende goede tweede album Wie Is Guy?, net zo gemakkelijk de op het podium uitgenodigde kinderen liet dansen als dat hij het snel toegestroomde publiek in een dikke pogo deed belanden.

Daarnaast heeft Zwangere Guy wat te vertellen. Waar veel te veel van de zo populair gemaakte Nederlandse hippop (meer pop dan hop inderdaad) tekstueel volledig oninteressant en op goedkoop effect gestoeld is, pakt Zwangere Guy politiek gedreven uit om duidelijk te maken waar hij vandaan komt. Strijdbare hiphop met een stevige soms ontroerende sociale en persoonlijk lading, exact van waaruit de hiphop eind jaren tachtig groeide met straffe beats en veel jazzsamples om de songs nog meer laag te geven. Fantastische set. Ronduit legendarisch optreden.

Daar konden The Parcels, de afsluitact van het festival, natuurlijk niet meer overheen. Bij lange na niet zelfs. Leuke feestband met strakke aan disco refererende ritmes, gitaren, zelfs vocalen, maar ook het ene oor in andere oor uit. Met de geweldige optredens van vooral Zwangere Guy en Beraadgeslagen nog vers in het brein dus absoluut niet aan mij besteed.

Foto Beraadgeslagen: Joost Adams