×

14 maart 2014

Daryll-Ann komt, speelt en overwint in Paradiso

Label: Excelsior

Voor iedereen die twijfelt over het nut van reünies van legendarische bands: Daryll-Ann bekroonde een in januari begonnen reünie met een legendarisch concert in Paradiso. Donderdag 13 maart 2014 kan de boeken in als de datum van het ultieme Daryll-Ann concert.

Het zat er al aan te komen natuurlijk: De try-out optredens waren al erg goed, de ‘echte’ optredens geweldig. De band was beter dan ooit op dreef, super gefocust en briljant spelend. Het was alsof ze de ultieme revanche wilden maken voor het plotse einde van de band in 2004. Hoe vreemd het mag klinken: Daryll-Ann klonk de afgelopen maanden beter als in de herinneringen van toen. Geweldige setlists, zeer gedreven spelend en alle muzikanten in topvorm. Noem het de ultieme reünie.

Als je als band het lef hebt om na de prachtopener A Proper Line als tweede song in je, al weken uitverkochte, Paradiso optreden I Could Never Love You te spelen weet je dat de band er volop voor wilt gaan en dat je als publiek optimaal aan je trekken zult komen. Het laatste optreden van de Daryll-Ann reünie tour is een optreden die in songs fijn divers is, van hun debuut Renko tot aan afscheidsalbum Don’t Stop werden songs gespeeld, en een dikke twee uur duurt. De band speelt subtiel dan weer krachtig en glansrijk in melodie en spel. Geweldig geluid ook. Zowel de beter dan ooit klinkende stem van Jelle Paulusma, het immer onvoorspelbare gitaarwerk van Anne Soldaat, het heerlijk stuwende drumwerk van Jeroen Kleijn, de subtiele baslijnen van Jeroen Vos en de koortjes van Jelle, Anne en broer Coen Paulusma, klinken overweldigend. Dat dit de optimale Daryll-Ann bezetting is wordt met elke gespeelde song alleen maar duidelijker.

Wat een groots genot om songs als Tool R Us, All By Myself, Pretty In Everything, Friends, 10.45, Everybody’s Cool, Serenades For The Lonely en een hartverscheurend mooie versie van Equally Sympathy weer opnieuw live te horen. Met een briljant trio topsongs in de vorm van The Doctor & I, Stay en H.P. Confirm (allen van het HUT album Seaborne West) wordt het officiële concert afgesloten. Met het zeer enthousiaste publiek als katalysator speelt de band vervolgens een onvermijdelijke toegift met DA live klassiekers Mirror Mind, Desmond Don’t Go en Surely Justice. Geweldige versies weer! Een erg fijne tweede toegift met een prachtige A Piece of Work (I’m Trying Her) en de verrassende ‘echte’ afsluiter Thoughts And Words, een wervelende cover van The Byrds song, besluiten uiteindelijk deze legendarische avond.

Het optreden in Paradiso moet voor de mannen niet alleen gevoeld hebben als de beste manier om nog eens te laten horen wat de band zo goed maakte maar tevens als een fijne revanche voelen voor de twee niet geheel overtuigende concerten die de band in 2000 in de bovenzaal (waarom die bovenzaal??) gaf en later werden vastgelegd op het in beperkte oplage uitgebrachte album DA Live. Niets voor niets ( de band was zelf niet erg tevreden over de opnamen) werd die plaat niet in overzichtsbox Again bijgesloten. Met het optreden van gisteravond hebben ze nu optimaal revanche gehaald.

Het duurde 10 jaar voordat Daryll-Ann besloot nog een keer de Nederlandse clubs langs te gaan en het Paradiso concert was daar de afsluiter van. Het in het najaar van 2013 uitgebrachte, majestueuze verzamelwerk Again was daar natuurlijk de basis voor. De band was voor deze serie concerten niet alleen perfect voorbereid maar ook in absolute bloedvorm en het grote plezier dat van het podium afstraalde bewees dat deze (helaas korte) terugkeer in alle facetten zeer geslaagd is geweest.

Setlist Daryll-Ann, Paradiso 13 maart 2014:

1. A Proper Line
  2. I Could Never Love You