×

14 mei 2014

Clan Of Xymox, New Wave in Heerlen

Geschreven door: Ron Loontjens

CoX1

In de jaren ’80 was Clan Of Xymox, van frontman Ronny Moorings, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van dark wave. De in eigen beheer uitgebrachte EP Subsequent Pleasures is ondertussen tot een waar collectors item verworden. Via Brendan Perry van Dead Can Dance kwam Clan of Xymox al snel bij het legendarische Engelse label 4AD terecht. Eenmaal bij 4AD onder contract werd het eerste volledige album genaamd Clan Of Xymox opgenomen. Dit album zat vol electro beats, kloppende sequencers, dream gitaren en donkere vocals. De plaat bevatte onder meer de  wave- en dansklassieker A Day. De toon was gezet. Enkele goede albums volgden. Vervolgens veranderde Clan of Xymox echter van een dark wave via new wave naar een house- en dance act. Met als gevolg vele bezettingswijzigingen en een muzikale identiteitscrisis. Het verval rondom de band van Ronny Moorings, die de enige constante factor was, trad in.

Sedert enige tijd keert Clan of Xymox weer terug naar zijn roots. Op 14 februari 2014 kwam het nieuwe album genaamd Matters of Mind, Body and Soul uit. Een plaat die terugkeert naar waar Clan of Xymox vandaan komt: sfeer en melancholie.

De Nieuwe Nor in Heerlen is een bolwerk van new wave en postpunk, EBM en meer alternatieve eighties-muziek. Bij concerten van Tuxedomoon, Red Lorry Yellow Lorry zijn hier nog echte goths en grufties te zien. Zo ook bij het tweede RePostfestival met Model Depose, The Essence en hoofdact Clan of Xymox.

Het nog niet zo lang bestaande Model Depose is afkomstig uit Groningen. Deze jonge groep laat een sound horen die klinkt als die van een New Romantics en synthpopgroep uit de latere new wave periode. Klanken à la Depeche Mode vullen de zaal. Combineer dat met een zang, die wel heel erg als Brian Molko van Placebo klinkt, en je krijgt een groep die twee tijdsaspecten met elkaar combineert. Niet verkeerd van deze jonge gasten.

The Essence heeft een zwaar aandikt, gothic-, dreamrock en new wave-geluid dat doet denken aan The Cure, waar de stem van de zanger dan ook wel geregeld enige gelijkenissen mee vertoont.  Ook zijn ze een goede brug tussen Model Depose en Clan of Xymox, maar het lijkt alsof de set van 45 minuten net een beetje te lang is.

CoX4Dreunende electrobeat, zweverige gitaar, Clan of Xymox, waarvan Ronny Moorings is nog het enige originele lid is, heeft moeite met de opstart. Het publiek laat pas van zich horen bij Muscoviet Musquito. Aan de strakke electrobeat zal het niet liggen. Deze wordt harder ingezet waarbij het publiek goed reageert. Het is echter toch overduidelijk dat de klassiekers als Stranger, A Day en Louise het publiek meer in vervoering brengen. Er wordt gedanst. Dit slaat over op de bandleden die er zichtbaar meer zin in krijgen. Clan of Xymox toont zich van zijn goede kant en speelt een circa 2 uur durende set. Helaas kan Ronny, net als vele andere artiesten, bepaalde hogere noten niet meer bereiken. Dit lost hij goed op door af en toe deze  nummers via een net andere invalshoek te benaderen. En waarom liggen zijn teksten voor op het podium???

Na de laatste klanken van Clan of Xymox haalt de in Zuid-Limburg en omstreken welbekende New Wave DJ Kitty haar klassieke Electronic Body en New Wave albums weer te voorschijn en de Floorshow begint. Slow slow quick quick slow, see those pagans go go go go go.

The Essence1